Barcelona comença aquest dijous l'aplicació del veto als vehicles més contaminants amb la posada en marxa de la Zona de Baixes Emissions (ZBE).
Aquests vehicles no podran circular per aquesta zona de set del matí a les vuit del vespre els dies laborables. La mesura va entrar en vigor l'1 de gener, però aquest dijous és el primer dia laborable que s'aplica. Durant la nit, caps de setmana i festius, la circulació no estarà restringida i no es començarà a multar fins a l'abril. L'Ajuntament de Barcelona calcula reduir la circulació diària en 50.000 vehicles.
El primer dia de la posada en marxa de la Zona de Baixes Emissions ha suposat una caiguda de l'11% del trànsit a l'interior de Barcelona, el 15% als accessos i el 12% a les rondes. El regidor d'Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Eloi Badia, ha fet aquesta "estimació" comparant les dades amb les del 23 de desembre del 2019, ja que ha considerat que és un dia "semblant".
Badia també ha explicat que "no es pot descartar" cap nova mesura en la mateixa línia, com la restricció dels vehicles amb etiqueta groga o la implementació d'un peatge urbà.
Zona de circulació restringida
Si fins ara les restriccions es limitaven als episodis puntuals de contaminació de l'aire, a partir del 2020 seran permanents. La zona per la qual no podran circular abasta una àrea de 95 km², que engloba tot el terme municipal de Barcelona (excepte la Zona Franca i el barri de Vallvidrera, el Tibidabo i les Planes), el municipi de l'Hospitalet de Llobregat i part dels municipis de Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat i Sant Adrià de Besòs.
La ronda de Dalt i la ronda Litoral estaran lliures de restriccions de circulació, és a dir, els vehicles contaminants podran circular-hi. El que no podran fer és agafar una sortida i moure's pels carrers de la ciutat que estan inclosos dins la ZBE.
Cotxes i motos, principals afectats
La mesura discriminarà els vehicles en funció de la classificació ambiental establerta per la Direcció General de Trànsit (DGT), és a dir, segons el seu potencial contaminant.
Hi ha quatre etiquetes: B (etiqueta groga), C (etiqueta verda), Eco (etiqueta verda i blava) i Zero emissions per als vehicles elèctrics o híbrids (etiqueta blava).
Els vehicles que no compleixen uns requisits ambientals considerats mínims no tenen dret a cap etiqueta de la DGT i són els que no podran circular per la ZBE en els horaris fixats a partir del pròxim dimecres.
Són majoritàriament cotxes de benzina anteriors a Euro 3 (matriculats abans del 2000), turismes dièsel anteriors a Euro 4 (matriculats abans del 2006) i motos o ciclomotors classificats com a Euro1. També entraran en aquesta categoria els vehicles històrics.
Les furgonetes, els camions i els autocars i autobusos disposaran d'un any de moratòria, encara que no tinguin el distintiu ambiental de la DGT. L'Ajuntament espera que en aquest període les empreses renovin les seves flotes, ja que a partir del gener del 2021 estaran sotmesos a les mateixes restriccions que els cotxes i les motos contaminants.
Exempcions
Hi ha una sèrie de vehicles que estan exempts de les restriccions encara que siguin considerats vehicles contaminants. És el cas dels vehicles dedicats al transport de persones amb mobilitat reduïda i els que presten serveis d'emergència i bàsics com ara les ambulàncies, bombers, serveis funeraris, policia i cossos de seguretat de l'estat. També n'estan exempts els vehicles que usen persones amb malalties que els condicionen l'ús del transport públic.
A banda, les persones vulnerables que necessitin el seu vehicle per treballar es beneficiaran d'un any de moratòria.
Autoritzacions puntuals
Al marge d'aquestes exempcions, la nova ordenança preveu també autoritzacions per a situacions particulars. Per exemple, vehicles amb matrícula estrangera que compleixen els requisits d'emissions però no són a la base de la DGT, aquells que han d'accedir de forma puntual per prestar activitats singulars, com ara els firaires, i també els que transportin persones per a un tractament mèdic.
En tot cas, per gaudir d'alguna autorització, els titulars del vehicle hauran d'inscriure's prèviament al registre metropolità abans de les dotze de la nit del dia anterior al qual es vulgui accedir a la zona. Si es tracta d'una urgència mèdica, l'autorització es podrà fer a posteriori en un màxim de tres dies.
Lectura de matrícules
El control del compliment de les noves restriccions es farà bàsicament via un sistema de lectura de matrícules gràcies a desenes de punts de videovigilància instal·lats a la ciutat, la plataforma tecnològica de l'Ajuntament amb mitjans automàtics i els controls que ja té establerts la Guàrdia Urbana.
A través de la lectura de matrícula es podrà comprovar si el vehicle disposa d'etiqueta de la DGT o és un vehicle categoritzat com a contaminant. En tot cas, no és obligatori portar l'etiqueta de la DGT enganxada al cotxe, ja que simplement amb la matrícula ja es pot saber la categoria ambiental del vehicle.
Infraccions i sancions
Les infraccions seran classificades en lleus (multa de 100 euros), greus (200 euros) i molt greus (500 euros) i els ingressos obtinguts per les sancions es destinaran a finançar actuacions pera la mobilitat sostenible. En cas de reincidència, les sancions es poden incrementar un 30% respecte del mínim.
Es considerarà reincidència si passats 90 minuts des de la detecció es torna a detectar el mateix vehicle circulant de forma incorrecta per la ZBE. En aquest cas, se sancionaria amb dues multes, la primera un 30% més alta que la segona.
En tot cas, les multes no començaran a posar-se fins a l'abril, ja que l'Ajuntament estableix un període d'adaptació a la normativa de tres mesos des de la seva entrada en vigor.