L’efemèride del 30 de desembre a Barcelona estava clara des de feia molt de temps, ja que tal dia com avui de fa cent anys, és a dir, el penúltim dia del 1924, va entrar en servei el Gran Metropolità, la primera línia de Metro que conforma l’actual xarxa de Barcelona. En un centenari que s’allargarà durant els propers 365 dies, el tret de sortida ha tingut lloc aquest dilluns a migdia amb un peculiar viatge en el temps, la conversió de l’estació de Passeig de Gràcia de l’L3 en l’estació d’Aragón, el nom que tenia fa cent anys, quan formava part del primer tram de Metro de Barcelona, un nom que, amb la forma en català, Aragó, va persistir fins al 1982.
Usuaris i aficionats s’han trobat aquest dilluns amb una estació decorada com ara fa cent anys, amb senyalització i publicitat que emula la del 1924. Al pic del migdia i amb la regulació del trànsit ferroviari per part del Santiago i la Teresa, ha arribat un comboi molt especial, amb tot de persones vestides d’època, inclòs un personatge que recreava la figura del cardenal arquebisbe de Tarragona, Francesc d’Assís Vidal i Barraquer, que és qui va beneir el primer tren en una imatge que ha passat a la història. Al cardenal l’acompanyaven les forces vives del moment, inclosos militars i un representant d’Alfons XIII, l’infant Ferran de Baviera. La representació, que s’allargarà durant tota la jornada, s’ha tancat amb un acte protocol·lari on el conseller delegat de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Xavier Flores, ha ressaltat que el metro tancarà un any “de rècord”, amb més de 465 milions de passatgers.
Més enllà d’aquesta acció a l’estació de Passeig de Gràcia de l’L3, el centenari inclourà una exposició de trens restaurats de les sèries 100, 300, 400, 1100 i 3000, que es farà durant el darrer trimestre del 2025 en una ubicació encara no concretada, però sense descartar que sigui en l’àmbit de la fira de Montjuïc, al palau on hi ha una demanda ciutadana de crear-hi un Museu del Transport de Barcelona. Aquesta mostra del patrimoni històric de TMB permetrà veure els trens després del procés de restauració que inclou una neteja interior i exterior acurada, reparacions de paviment, marcs, finestres, portes, panells laterals i altres elements per tal que puguin ser visitats. També es restituirà la il·luminació a les zones de passatge i cabina perquè es pugui visitar l’interior quan estiguin exposats. A la part exterior es repararan desperfectes en xapes i es vinilarà amb els colors que tenien quan van deixar de prestar servei comercial.
Una segona exposició, aquesta immersiva, tindrà lloc a l’Espai Mercè Sala, a l’estació de Diagonal (L5), que conformarà una experiència que arrencarà a l’estiu i que permetrà fer un viatge immersiu per la història del metro de Barcelona. A més, la Generalitat de Catalunya, que ha escollit el centenari com una de les efemèrides a celebrar pel Govern, organitzarà una exposició sobre la història del metro i com el seu naixement i expansió han contribuït a donar forma a la ciutat i l’àrea metropolitana que coneixem. Es farà al Palau Robert.
També a l’Espai Mercè Sala s’obrirà el 13 de gener una exposició sobre un dels llibres del centenari, La petita història del metro, il·lustrat per Pilarín Bayés i que aproparà la història a la canalla. Aquest espai expositiu acollirà també la mostra fotogràfica El repte constructiu, que recollirà elements singulars d’enginyeria presents a la història del metro de Barcelona com la construcció dels primers túnels, el pont de ferro de l’estació de Catalunya o l’elevador que hi havia a l’antiga cotxera de Lesseps.
Visites a espais ocults
Un altre al·licient del centenari serà la possibilitat de fer visites a espais ocults de la xarxa de Metro, entre les quals les estacions fantasma de Correus i Gaudí, així com l’escala de caragol del vestíbul d’Urquinaona i altres espais no accessibles al públic com els simuladors de conducció, els tallers, la subcentral de Mercat Nou i el centre de control. La celebració dels cent anys de metro arribarà també a grans esdeveniments de ciutat, com ara la Cavalcada de Reis de Barcelona 2025. També els cent anys del metro seran protagonistes de l’espectacle de drons de la Mercè 2025.
A més, hi haurà dues grans curses obertes a tota la ciutadania. Una cronoescalada, que es farà a l’estació de metro El Coll | La Teixonera, la més profunda de la xarxa amb 74 metres de fondària. I una cursa nocturna al metro que, a més, tindrà un caire solidari, perquè permetrà donar visibilitat i captar fons per la lluita contra l’Esclerosi Lateral Amiotròfica (ELA), la causa solidària escollida enguany pels professionals de TMB.
Els llibres del centenari
A més de La petita història del metro, il·lustrat per Pilarín Bayés, el centenari inclourà l’edició de dos llibres commemoratius. La dona treballadora al metro de Barcelona, que analitzarà el paper que han desenvolupat les dones en funció de l'època històrica que van viure i un llibre de fotografies editat per TMB, la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona amb el títol 100 anys del metro de Barcelona. A més, el centenari del metro tindrà un gran acte institucional que se celebrarà al paranimf de l’Escola Industrial i que comptarà amb la presència de representants de les principals institucions del país. En aquest acte es presentarà el documental Cent anys de Metro (1924-2024).