Les obres que es duen a terme al districte de l’Eixample de Barcelona amb l’objectiu de convertir quatre carrers -Consell de Cent, Girona, Rocafort i Comte Borrell- en nous Eixos Verds seguint el model Superilla han suposat una transformació ràpida d’aquestes vies en les quals s’han eliminat les intervencions d’urbanisme tàctic i han fet desaparèixer els blocs de formigó. Però el que semblava que era un retorn puntual a l’estat dels carrers en l’etapa prèvia a la pandèmia ha anat més enllà, i a mesura que s’ha aprofundit en les obres, han aflorat restes antigues, com ara les tradicionals llambordes així com raïls de les velles línies de tramvia.
Al carrer Girona, que curiosament serà el límit provisional del perllongament del tramvia modern que actualment està en obres entre Glòries i Verdaguer, les obres han permès recordar com eren bona part dels carrers de l’Eixample fa unes dècades. En el marc dels treballs que es duen a terme han aparegut trams que conserven les vies del tramvia, un mitjà de transport que va passar de ser el més important de la ciutat fins als anys seixanta del segle passat per desaparèixer tot just una dècada més tard. Però el que demostren els vestigis és que el mitjà de transport va ser eliminat, però les vies es van quedar on eren.
‘Sota l’asfalt hi ha les llambordes’
De fet, no és un fet estrany que hagin aflorat les vies i les llambordes, perquè en la majoria de casos els raïls no van ser retirats i quan es van començar a asfaltar els carrers tampoc es van suprimir les llambordes. Simplement, es va enquitranar a sobre, de manera que en molts carrers de Barcelona es compleix aquella derivada del cèlebre lema del maig del 68. És a dir, si a París es deia que ‘sota les llambordes hi ha la platja’, a Barcelona bé es pot dir: ‘Sota l’asfalt hi ha les llambordes’, també amb un sentit revolucionari, atès l’habitual ús que n’han fet els barcelonins a través de la història per aixecar barricades.
En tot cas, des del passat 16 d’agost que es porten a terme les obres de la Superilla de l'Eixample, amb afectacions al trànsit, ja que només ha quedat un vial per al trànsit i s’han suprimit els carrils bici. A més, la nova configuració general de la mobilitat implica que els vehicles no podran fer dos trams seguits pels nous eixos verds i hauran de girar a cada illa. És a dir, l'accés a un eix verd des d'un carrer transversal implica la sortida pel següent carrer transversal. Està previst que les obres finalitzin durant el primer trimestre del 2023. A la fi de les obres hi haurà també quatre noves places, situades a les cruïlles del carrer Consell de Cent amb Girona, Rocafort, Comte Borrell i Enric Granados.