Els vigilants dels parquímetres de les zones blava i verda de Barcelona estan convocats a fer vaga tots els caps de setmana d’aquest any 2022 a partir d’aquest mateix dissabte, 19 de març, amb l’objectiu d’exigir a l’empresa municipal Barcelona de Serveis Municipals (BSM) que s’obri a negociar les condicions laborals i econòmiques dels treballadors de la unitat operativa ÀREA d'estacionament regulat, unes 170 persones que es dediquen a la vigilància, a peu, del correcte ús de les zones -oficialment denominades àrees- blava, verda i de residents a la ciutat de Barcelona, una tasca que els comporta sovint problemes de seguretat i enfrontaments amb els usuaris.

Precisament, entre les demandes que ha presentat el comitè d’empresa per mitjà d’un comunicat per raonar la necessitat de la vaga hi ha aspectes com que “falta d'empatia de l’Ajuntament de Barcelona i de la direcció general de BSM cap a les seves pròpies persones treballadores”, que són precisament els “encarregats de donar la cara dia a dia davant dels ciutadans i ciutadanes de Barcelona” i recorden que el sistema de treball “no funciona correctament” i crea inseguretats tant a treballadors com a usuaris -que sovint no tenen la certesa d’haver pagat correctament-, raó per la qual apunten que els vigilants han d'aguantar “els retrets i empipaments dels usuaris”.

Problemes de seguretat a peu de carrer

De fet, entre les exigències dels treballadors figura l’establiment d’un “protocol de seguretat per a zones noves, en previsió de garantir la seguretat de la plantilla”, ja que regular l’estacionament en noves zones comporta que els vigilants van a aquestes àrees, “amb una total incertesa i inseguretat que reverteixen en el servei i en la nostra vida personal”. Tant és així que la seguretat és un dels problemes principals amb què es troben els treballadors de la unitat ÀREA, els que van a peu, que sovint es veuen immersos en enfrontaments amb usuaris, sovint disconformes amb les sancions aplicades. 

“En el dia a dia hi ha de tot: insults, amenaces, crits, pujades de to, empipament i fins i tot cops o qualsevol altre tipus d’agressió”, relata, en conversa amb ElNacional.cat, el portaveu i president del comitè d’empresa BSM, David Martínez, que lamenta que cada cop hi ha més zones d’aparcament regulat i menys treballadors. “A la nostra unitat érem al voltant de 250 treballadors i ara som uns 170, no som prou gent i fa molts anys que no es contracta ningú”. Segons Martínez, l’arrel del problema es troba en la decisió de BSM de “desmembrar el departament”, en crear unitats que es desplacen en cotxe i moto, més dedicades al control de les zones de càrrega i descàrrega, que comporten que “tota la pressió” caigui sobre els vigilants a peu.

La diana de totes les queixes

“Les altres unitats són motoristes o van en cotxe”, apunta Martínez, per recordar que els que van a peu són la diana de totes les queixes: “Indiscutiblement, davant qualsevol tipus de problema, et veuen a tu, que vas a peu, i qualsevol problema o frustració la bolquen en tu”, la qual cosa genera problemes i incertesa, “també en la vida personal”. “Per a nosaltres tot és més complicat”, afegeix, i per això considera que se’ls hi suma un “problema de seguretat” que cada cop és més gran a causa de la intenció de l’ajuntament d’estendre les zones d’aparcament regulat a tota la ciutat. “El mateix conflicte verbal ja és un problema segons qui t’increpi”, afegeix.

zona blava acn

Els vigilants de la zona blava faran vaga tots els caps de setmana / ACN

Així mateix, el representant dels treballadors apunta que l’extensió a noves zones de l’àmbit del Besòs i la Zona Franca els està generant nous problemes i noves inseguretats. “Quan s’obren noves zones, que poden ser problemàtiques, ens podem trobar amb problemes grossos, perquè no hi ha protocols de seguretat”, i per això demana que l’empresa s’assegui a tractar aquesta problemàtica amb els treballadors, amb possibles solucions com requerir la presència de la Guàrdia Urbana o fer la vigilància en parelles, ja que en general acostumen a fer les seves rondes en solitari. “Sempre hem de garantir la seguretat dels treballadors”, apunta Martínez, perquè és “un dia a dia que se t'entravessa”.

La vaga no eximeix de pagar

La vaga tindrà lloc tots els caps de setmana fins que l’empresa s’assegui a negociar i, de moment no estan previstes més actuacions reivindicatives. Pel que fa als diumenges, l’única zona de pagament és la Barceloneta, però els dissabtes hi ha moltes altres zones de pagament a la resta de la ciutat. En aquest sentit, el representant dels treballadors recorda que la vaga és per defensar els drets laborals dels treballadors, però no implica que no hi hagi vigilància ni eximeix en cap cas a l’usuari de pagar per aparcar. I recorda, a més, que hi ha les altres dues unitats de vigilants motoritzats que seguiran fent el seu servei.