Els propietaris de les llicències dels Vehicles de Turisme amb Conductor, els anomenats VTC, han exigit a l’Institut Metropolità del Taxi (IMET) el compliment d’una sentència que anul·la la denegació massiva de llicències urbanes a aquests vehicles a Barcelona. A través d’una carta enviada a Laia Bonet, presidenta de l’IMET i primera tinenta d’alcalde de l’Ajuntament de Barcelona, signada per Unauto-VTC Catalunya, Aurora Associació Catalana VTC i el Sindicat Lliure de Transports (SLT), la patronal catalana del sector recorda a l’administració que els pronunciaments recents dels tribunals contenciosos administratius de Barcelona els dona dret a obtenir la doble llicència per poder operar legalment a l’Àrea Metropolitana i així evitar les multes que molts d’ells reben per no tenir regularitzada la seva situació. En la carta, les patronals demanen que s’aturi la “persistent situació d’assetjament” que afronten els treballadors i empresaris del sector, i amenacen en emprendre accions legals si les administracions no compleixen amb la llei.

Els VTC, operats majoritàriament per aplicacions com Uber, Cabify i Bolt, afirmen que les resolucions judicials “han estat clares”, que la denegació massiva de llicències urbanes (basades en criteri contemplat a l'article 4.2 del Decret llei 9/2022) “ha estat declarada incorrecta i inaplicable” i que “les llicències han de ser atorgades a aquells operadors que compleixin els altres requisits legals”. La patronal recorda que la sentència 3409/2023 del Tribunal Suprem adverteix que les comunitats autònomes que imposin restriccions desproporcionades a les VTC podrien incórrer en responsabilitat patrimonial, cosa que obre la porta a indemnitzacions milionàries pels danys causats.

Sancions de 4.000 euros per vehicle

“Malgrat aquestes resolucions judicials observem amb gran preocupació que l'administració, sota la seva direcció, continua denegant aquestes autoritzacions i mantenint una campanya d'assetjament i multes massives a les autoritzacions VTC que operen a Barcelona", continua la carta a Bonet. A més, apunten que aquesta situació està generant un "gran perjudici econòmic a centenars d'operadors i milers de treballadors del sector". Segons les patronals, la campanya d'assetjament i multes massives, “que ha portat a la immobilització de centenars de vehicles i a sancions de 4.001 euros per vehicle, genera un clima d'inseguretat jurídica i un dany reputacional irreparable per al sector de les VTC a Barcelona”.

Llocs de treball en risc

En aquest sentit, assegura que de les 3.519 autoritzacions VTC domiciliades a Barcelona només se n'han concedit 600 llicències i que s'han posat en risc milers de llocs de treball i afecta "greument l'economia de les famílies que depenen d'aquesta activitat". Per tot plegat, les patronals adverteixen a Bonet sobre les "serioses conseqüències legals" per a l'IMET i l'Ajuntament i insta aquestes administracions a concedir "de forma immediata" les llicències denegades i  indiquen que els funcionaris i responsables poden incórrer en responsabilitats patrimonials. Els signants de la carta també demanen “rescabalar els operadors per les sancions imposades de forma injustificada” i anuncien que “patronals i particulars afectats sol·licitarem tant la devolució dels imports injustament abonats a conseqüència de les sancions imposades a operadors que haurien de comptar amb una autorització urbana, tal com es desprèn dels pronunciaments judicials, incloent-hi les indemnitzacions per danys”.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!