El Parlament Europeu va votar el passat 8 de juny que els vehicles propulsats per dièsel no puguin vendre's a partir de 2035. El que pot veure's com un bon pas, per als experts no és suficient i pensen que s'ha d'accelerar el procés. És el cas de la Societat Espanyola de Pneumologia i Cirurgia Toràcica (SEPAR) que ha demanat que se n'acceleri el procés de transició dels vehicles de combustible fòssil (dièsel) cap als vehicles d'emissions zero (totalment elèctrics).

D'aquesta forma, s'aconseguirà reduir l'impacte de les emissions d'òxids de nitrogen (NOx) i de partícules fines (PM) que generen i que són nocives per al medi ambient i per a la salut de les persones.

Qui contamina i les seves conseqüències

En un recent informe elaborat per l'Aliança Europea de Salut Pública (EPHA) es recorda que els contaminants NOx i PM són els causants més grans de la contaminació de l'aire, al costat del diòxid de carboni. I Espanya és un dels països que més contribueix amb les emissions de NOx i PM del continent europeu, juntament amb Bulgària, França, Polònia, Eslovènia i Hongria.

El transport per carretera és una de les principals fonts d'emissions de gasos nocius per al medi ambient, la salut humana i, per tant, per a les empreses. Als països de la Unió Europea, el 2019, les partícules fines (PM2.5) van causar 307.000 morts prematures, el NO2 va causar 40.400 morts i l'ozó tòxic (O3), 16.800 morts. Els motors de combustió interna són una font important d'aquests tres contaminants. El 2030 s'estima que el dièsel serà el responsable de les tres quartes parts dels costos de les emissions dels vehicles de carretera.

Vehicle elèctric / Unsplash

Substitutius

El nou informe de l'EPHA incideix que la substitució dels vehicles dièsel per vehicles elèctrics seria l'escenari més efectiu per reduir les emissions de NOx i PM. L'informe exposa que es contemplen altres escenaris per reduir aquestes emissions, però que són menys efectius. Les emissions de NOx del dipòsit a la roda també poden reduir-se reemplaçant els vehicles dièsel per vehicles híbrids endollables o vehicles que funcionen amb gas natural, però les emissions de PM es rebaixen molt menys.

La gasolina i el dièsel són combustibles fòssils i no renovables. En els últims anys s'han plantejat substituts renovables de la gasolina, que emeten menys emissions i que, per tant, són menys contaminants. Però algunes d'elles, com el gas liquat de petroli (GLP), l'etanol (EBS) i l'oli vegetal o hidrotractat (HVO) són limitades i fins i tot condueixen a un augment de les emissions.

L'informe planteja que també es poden fer reduccions addicionals en els costos externs amb intervencions polítiques no tècniques, com promoure la mobilitat activa, convidant a caminar i a anar amb bicicleta, hàbits que condueixen a menys moviments motoritzats. No es tracta de la salut del futur, hem de ser conscients que estem parlant de la salut del present i de la salut de tots, segons la SEPAR.