El lideratge a les escoles és la segona variable escolar amb major impacte sobre la qualitat i la millora educativa, segons nombroses recerques realitzades per l'OCDE, entre d’altres. Aquests estudis revelen que les escoles que compten amb un lideratge conscient i competent, aconsegueixen millorar el rendiment acadèmic, el clima i la convivència del centre. Des d’EduCaixa es considera que aquest tipus de lideratge és més necessari que mai en aquests moments, davant l'increment de problemes emocionals i de conducta que estan presentant nens i adolescents a conseqüència del context pandèmic. Les situacions complexes que això podrà comportar en l’inici del nou curs requereixen equips docents i directius empoderats, motivats i preparats per atendre, acompanyar i empoderar els alumnes en els seus processos personals i educatius.
"Vull que desperti, en primer lloc, la seva curiositat, que és fonamental, i el seu esperit crític, que són dues eines que necessitaran en la seva vida diaria quan s'incorporin al món laboral i a la vida adulta", diu Rocío Rodríguez, professora d'Economia de l'Institut Gerardo Diego de Pozuelo de Alarcón. És una de les docents que participa en un programa d'EduCaixa, concretament en el de Big Data. Com ella mateixa explica, "el big data tracta d'entendre què és la dada, com es genera, com es transporta i com s'han d'extreure per analitzar-los des de les fonts més fiables possibles per proposar solucions i una palanca de canvis". Per animar als alumnes, el Programa Big Data té dos alicients: una formació pel grup que queda entre els 25 primers i un viatge formatiu (a Silicon Valley o a Mallorca) pel que guanyi.
Anticipar-se a les conseqüències pandèmiques
Amb aquesta visió i missió arrenca la segona edició del Programa de Lideratge per a l'Aprenentatge que EduCaixa duu a terme de la mà d'un equip d'experts i acadèmics d'àmbit estatal i en col·laboració amb l’Institute of Education (IOE) del University College de Londres (UCL). Es tracta d'un programa pioner a Espanya en l'impuls de la transformació educativa que parteix de la promoció d'una nova cultura de lideratge en els centres educatius. Aquesta es basa en estendre el lideratge més enllà de les direccions, abastant l'equip docent, l'aula i el centre, promovent així una millora de qualitat dels aprenentatges de l'alumnat i del conjunt del sistema.
El programa es desplega a través de una formació anual que té per objectiu capacitar, prestigiar, enfortir i transformar el rol dels equips directius. Mitjançant una convocatòria, han de presentar-se dos representants líders d'un mateix centre: directors o docents que formen part de l'equip directiu. La formació combina tres modalitats de treball: 54 hores de formació presencial, 18 hores de treball en grups territorials d'aprenentatge i 42 hores de disseny de projectes de lideratge pel canvi que es desenvolupen, implementen i avaluen al llarg de la formació.
Despertar la curiositat i l'esperit crític dels alumnes
Per les aules de Rocío han passat alumnes, per exemple, que han estudiat les altes temperatures del centre i els consums d'energia i aigua, on els joves emprenedors van proposar l'obertura d'una sèrie de finestres i portes que van fer baixar la temperatura. "Aquest mateix grup analitza que de les estacions meteorològiques de Madrid, la segona més contaminant són les Escuelas Aguirre, situades dins del Retiro; i troben que l'origen és la gran quantitat de calderes de carbó que encara hi ha a la zona", explica la docent. Els 3 alumnes van guanyar i van anar a Silicon Valley durant 10 dies, una oportunitat per tots. De fet, Rocío destaca el cas d'Alejandro, un noi migrant búlgar amb un context socio econòmic complicat que va veure la seva trajectòria acadèmica àmpliament impulsada gràcies a EduCaixa: s'està formant en ADE amb Enginyeria informàtica i té en ment la Universitat de Berkeley.
En la present edició el programa ha rebut projectes de 123 centres educatius provinents de totes les comunitats autònomes d'Espanya. En total, s'han seleccionat 50 parelles de líders docents de 50 centres escolars* de Madrid, Catalunya, Andalusia, País Basc, Comunitat Valenciana, Regió de Múrcia, Navarra, Castella – La Manxa i Illes Balears. En el cas de Catalunya, han estat 15 els centres escolars seleccionats per participar en el programa per millorar la qualitat de l’aprenentatge.
Mitjançant una avaluació proposada per la direcció científica del programa, els participants de la primera edició van plasmar les seves experiències i percepcions sobre la seva pròpia evolució i la dels seus centres. A nivell de percentatges, destaca que el 96.55% dels líders han percebut canvis en el centre, i la mateixa proporció revela que han percebut canvis en el professorat. En relació als canvis en l'alumnat els reconeixen un 82,76% dels participants.
EduCaixa, cap a l’educació del segle XXI
EduCaixa engloba tota l'oferta educativa de la Fundació ”la Caixa” i promou i impulsa la transformació educativa amb la finalitat de respondre a les necessitats de la societat del segle XXI. El portal de EduCaixa es dirigeix a l'alumnat i el professorat d'educació infantil, primària, secundària, batxillerat i cicles formatius de grau mitjà. Els seus objectius principals són: promoure el desenvolupament competencial de l'alumnat a través de programes educatius, recursos i activitats, el desenvolupament Professional Docent a partir programes formatius com el de Lideratge per a l'Aprenentatge i la promoció de la transformació de l'educació basada en l'ús de les evidències.