Fer servir el transport públic és la millor opció pel medi ambient i per a la teva comoditat. Oblida els embussos, el manteniment costós del vehicle, la gasolina i el malson de trobar aparcament. Amb els nous plans de desenvolupament de la xarxa de transport públic de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), fer servir el bus metropolità, el metro o la bicicleta passarà a ser la teva millor opció. Estalviaràs temps i diners!

El transport públic d'una ciutat o municipis, és un indicador bàsic del compromís de les autoritats amb la seva habitabilitat. Com més desenvolupat és aquest, més ho està la ciutat. Així doncs, l'AMB ha passat a l’acció per transformar la mobilitat, una fita cabdal per millorar la qualitat de l’aire de la metròpolis, ja que que té un impacte directe en la salut de la ciutadania.

La mobilitat activa i el transport públic són les opcions més saludables i sostenibles 

Amb l’objectiu de fer realitat l’ambició de fer més ecològica la mobilitat a les grans urbs, l’AMB i els municipis metropolitans en conjunt opten a 230 M€ dels fons europeus Next Generation, que permetrien finançar fins al 90% de diferents mesures adreçades a la sostenibilitat del transport, incloses en les quatre línies marcades pel pla de l’Estat.

Així doncs, l’AMB opta a aconseguir 40 milions d’euros per a 19 actuacions i projectes, mentre que el conjunt de municipis de més de 50.000 habitants opta a 175,5 M€ i el conjunt de municipis d’entre 20.000 i 50.000 habitants opten a 13,6 M€.

En què consisteix el nou pla de transformació de la mobilitat?

D’entrada, agilitzar la creació de les zones de baixes emissions (ZBE) locals. Així, gràcies als Fons Next Generation, entre AMB i municipis es podrien desplegar noves ZBE a sis municipis: Viladecans, Castelldefels, Sant Boi de Llobregat, el Prat de Llobregat, Badalona i Santa Coloma de Gramenet. 

En segon lloc, convertir les flotes de transport públic a un model de zero emissions, tot estenent arreu de l'AMB estructures de recàrrega elèctrica. Així, a través dels fons europeus, s’opta a aconseguir 162 busos elèctrics per a la flota de Bus Metropolità.
 


Un carril bici/ Pexels

En tercer lloc, convertir la bicicleta en protagonista de la mobilitat metropolitana. Ara, acabar la Bicivia és una possibilitat real gràcies a una potencial inversió de 23 milions d’euros. A més, també es podrà donar llum al nou sistema de bicicleta pública metropolitana compartida (que substituirà l’e-Bicibox) i s'ampliarà el servei d’estacionaments segurs per a bicicletes Bicibox. 

En quart lloc, digitalitzar els serveis públics de transport per millorar la informació i facilitar-ne l’accés.

Amb tot, l’AMB ha aprovat les 19 projectes a realitzar gràcies a la primera convocatòria d’ajuts provinents dels fons Next Generation EU, per dur a terme actuacions que potenciïn la mobilitat sostenible i ajudin a reduir la contaminació ambiental. 

Transformació verda de la mobilitat

El camí cap a la transformació verda de la mobilitat no és nou, segons apunta Antoni Poveda, vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB. "Les polítiques de mobilitat sostenible desenvolupades els darrers anys, encapçalades pel model de ZBE Rondes BCN, posicionen l'AMB i els seus municipis a l'avantguarda de tot l'Estat”, assenyala. En aquest sentit, Marc Iglesias, cap de secció de Mobilitat Sostenible de l'AMB, expressa que "totes les polítiques públiques que hem fet en els darrers anys ens han situat en una posició que d'altres municipis de l'estat. N'és un bon exemple el fet que l'única ZBE implantada amb èxit a Espanya és la ZBE Rondes de Barcelona entre Sant Cugat i Sant Joan Despí".
 


Parada de bus/ AMB

Finalment, Guillem Alsina, cap de servei de Planificació del Transport Públic, explica el prometedor projecte Park and Ride, aparcaments d'interncanvi. "Es reserven places de pàrking que ja existeixen, però que abans eren utilitzades per veins de la zona, per a usuaris de transport públic. Això ho fem amb una aplicació mòbil i senyalitzant les places, sense necessitat de vigilants ni tanques. De moment, ja hi ha 6.000 persones registrades".

Apunta't al canvi per a una mobilitat més sostenible

Més de 13.000 persones ja s’han passat al transport públic gràcies a la T-Verda Metropolitana. Aquest títol ofereix 3 anys de transport públic gratuït si es desballesta un vehicle contaminant. Informa-te’n aquí.

El Bus Metropolità i metro consta de 231 línies de Bus Metropolità, amb més de 1.900 vehicles. El 27,75% d’aquesta flota ja és sostenible, amb vehicles híbrids i elèctrics. I vuit línies de Metro amb 181 trens. Pots consultar tota la oferta de TP a l’App Mobilitat AMB.
 


Un embús de coches/ AMB

Park and Ride és una altre opció. El servei d'aparcaments d'intercanvi metropolitans P+R està disponible en sis municipis metropolitans (Castelldefels, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, el Papiol, Cervelló i Cornellà), amb 423 places d'aparcament. L'objectiu de l'AMB és arribar a les 1.500 places, segons recull el PMMU 2019-2024, el full de ruta de la mobilitat metropolitana. 

Per acabar, si el teu trajecte és més curt, pots utiltzar el servei de bicicleta Bicibox, present en 21 municipis de la metròpolis de Barcelona, amb més de 17.000 usuaris. E-Bicibox és la prova pilot que donarà pas al nou sistema de bici pública metropolitana.

 

Imagen principal: Un usuari guardant la seva bicicleta.