“Consumim des que naixem fins que morim; i des que ens llevem fins que ens anem a dormir”. La directora de l’ACC (Agència Catalana del Consum), Beth Abad, evoca aquesta reflexió enmig d’una pandèmia que ha anat acompanyada d’una allau de cancel·lacions i de reclamacions. “El 53% han tingut una afectació en els hàbits de consum”, afegeix, la qual cosa ha obligat l’entitat a treballar a ple rendiment per garantir els drets dels consumidors.
L’àmbit on s’han produït més afectacions derivades de la Covid-19 és en el dels transports i, en concret, en les companyies aèries. Així ho recull una enquesta del mes d’abril que va publicar l’ACC, en la que es recollia que més del 60% de les reclamacions causades per la pandèmia provenien de cancel·lacions de vols. “El reglament europeu diu que davant d’una cancel·lació per causa de força major, l’usuari té dret a que se li retornin els diners en primera instància”, apunta Abad, que afegeix que “opcionalment l’agència pot oferir alternatives com un canvi de dates”.
Tanmateix, la resposta inicial no es va ajustar al que preveu la legislació europea. “Algunes companyies no et donaven l’opció del reemborsament i directament et proposaven dates alternatives; d’altres ni tan sols et donaven accés a fer la reclamació”, denuncia. Finalment, però, Abad celebra que en aquests moments “les companyies aèries estan retornant els diners mica en mica”. Un altre aspecte que repercuteix en els drets del consumidor és l’anomenada ‘taxa covid’, un suplement que estan cobrant alguns establiments per compensar les despeses de neteja i desinfecció. “Això no és correcte. Qui t’assegura que aquesta tasca s’ha fet amb els productes òptims i que la taxa és proporcional al que els hi ha costat la neteja?”, adverteix Abad, que recorda que Catalunya té competències exclusives en matèria de consum i potestat sancionadora: “L’Agència pot fer inspeccions als establiments, perquè n’hi ha alguns que t’anuncien amb un cartell que fan la neteja, però... és publicitat enganyosa? Perquè t’ho poden posar com un reclam”.
La part positiva del confinament, tal i com ens recorda Abad, “és que s’ha pres més consciència del consum responsable”. Així ho confirma l’enquesta de l’abril, on més del 60% respon que durant el confinament ha practicat un consum més conscient. “Ara falta saber si aquesta tendència es confirmarà després d’aquesta crisi”, alerta. En aquest sentit, l’ACC té previst realitzar dues enquestes en els mesos de setembre i de desembre, que seran la prova de cotó per veure si es consolida aquesta bona pràctica. Però què implica exactament el consum responsable? Abans de l’esclat de la pandèmia, l’ACC ja va realitzar una campanya sobre aquesta matèria que va haver d’interrompre per la crisi sanitària. Ara l’han tornat a reprendre amb l’objectiu d’aclarir a la ciutadania que aquest tipus de consum “comporta valors com la solidaritat, sostenibilitat, justícia, ètica, no sexisme... que hem d’integrar en les nostres vides i en la nostra manera de consumir”. En aquest sentit, precisament, Abad considera que el talent està estretament lligat amb aquesta pràctica: “Una empresa talentosa ho serà més si té en compte els valors del consum responsable”.
La campanya #joimpulsotalent permet fer aportacions econòmiques per apadrinar talent d'una forma molt senzilla, ara i aquí.