Sentir-se segur a la carretera i disposar de les millors infraestructures, és un treball col·lectiu que ens beneficia a tots a l'hora d'agafar el cotxe o de fer els nostres desplaçaments diaris. En aquesta línia, treballa la Xarxa internacional de Càtedres Abertis, que fa uns dies va posar en relleu els millors treballs universitaris, lliurant els IX i X Premis Internacionals de Gestió d'Infraestructures de Transport i Seguretat Viària. Uns premis que reconeixen els millors projectes d'entre els guanyadors de les set edicions nacionals que es presenten a aquest guardó; Espanya, França, Itàlia, Mèxic, Puerto Rico, Xile i Brasil.

La Cátedra Abertis promou la creació de sinergies entre la universitat, l'empresa i l'administració

Francisco Martín Carrasco, director de l'ETSI de Camins, Canals i Ports de l'UPM, Juan Manuel Muñoz Guijosa, adjunt al vicerector per a Innovació i Transferència de l'UPM, Josep Maria Mirmi, responsable de Relacions Institucionals i Reputació Corporativa d'Abertis i José Manuel Vassallo, catedràtic de l'UPM i codirector de la Càtedra Abertis a Espanya, van presidir el certamen que va tenir lloc a la sala d'actes José Echegaray de la Escuela de Caminos de l'UPM de Madrid. Un acte que ha posat en relleu el paper que té la innovació en la mobilitat del futur, i la importància d'establir sinergies entre la universitat, l'empresa i l'administració.

Un debat moderat per José Manuel Vasallo, catedràtic de l'UPM i codirector de la Càtedra Abertis a Espanya, en què han participat Manuel Fuentes, premiat Abertis i CEO de Cisneria Engineering; Christian Barrientos, director general d'Abertis Mobility Services; Rocío Báguena, directora de la Divisió d'Estudis i Tecnologia del Transport del MITMA i Francesc Robusté, catedràtic de Transports de la UPC i codirector de la Càtedra Abertis a Espanya.

IX Premi Internacional Abertis

En la modalitat de la Gestió d'Infraestructures de Transport, el premi va ser pel doctor Marcel Sala, de la Universitat Politècnica de Catalunya, pel seu treball d'investigació Modeling present and future freeway management strategies: Variable speed limits, lane-changing and platooning of connected autonomous vehicles. En la modalitat de Seguretat Viària, el premi va ser pel doctor Jesús Balado, de la Universitat de Vigo, pel seu estudi d'investigació Classification and modelling of urban environments from point clouds for physical accessibility diagnosi and pedestrian pathfinding. Ambdós treballs, premis Abertis en la càtedra d'Espanya.

X Premi Internacional Abertis

En la modalitat de la Gestió d'Infraestructures de Transport (Ex – Aequo), el premi va ser pel doctor Renato Arbex, de la Universitat de São Paulo, pel seu treball d'investigació Projeto de redes estruturais otimizadas de transporte público coletivo urbano por ônibus. En la mateixa modalitat (Ex – Aequo), va ser premiat també el doctor Ignacio Tiznado, de la Pontifica Universitat Catòlica de Xile, pel seu treball d'investigació Accessibility and affordability impacts in transport-related inequalities and poverty. En modalitat de Seguretat Viària, els premiats van ser la doctora Josie D. Bianchi, de l'UPR Mayagüez, i el doctor Miguel Clavijo, de la Universitat Politècnica de Madrid. Els treballs respectius van ser Cost estimation model and high vehicle crash locations with injured people in Puerto Rico i Reconstrucción del entorno del vehículo para guiado autónomo en entornos complejos.

Els guardonats dels IX i X Premis Internacionals d'Abertis de Gestión de Infraestructuras de Transporte i Seguretat Viària

Itália i Mèxic, novetats pel 2022

Conscients de la importància de la vinculació amb el món acadèmic per al progrés social i econòmic, Abertis, vol continuar impulsant la xarxa internacional de càtedres amb dues noves càtedres pel proper any: Itàlia i Mèxic. Unes càtedres que neixen amb el mateix objectiu que la resta, premiar als estudis més innovadors de les universitats de respectius països.

A Itàlia, la Fundació Abertis i A4 Hòlding han establert la càtedra en col·laboració amb la Universitat de Pàdua, sent el Departament d'Enginyeria Civil, de la Construcció i del Medi Ambient (ICEA), l'encarregat de gestionar el projecte. A Mèxic, la càtedra s'ha establert amb la Universitat Nacional Autònoma de Mèxic, vinculant així la universitat i l'empresa amb activitats d'investigació i innovació en l'àmbit de la Gestió d'Infraestructures de Transport i Seguretat Viària.

La Xarxa Internacional de Càtedres Abertis al servei de la societat

Mitjançant la Xarxa Internacional de Cátedras Abertis es fomenta la generació i divulgació de nous coneixements i innovacions en els diferents camps d'activitat, posant-los al servei de tota la societat i de la comunitat tècnica i educativa, cuidant i ajudant el talent que les universitats són capaces d'aflorar i de canalitzar. La mateixa Xarxa, ha llançat una nova pàgina web -amb un disseny renovat i en anglès-, per arribar a diferents països on té presència, presentant i promocionant les Càtedres per donar a conèixer de la seva existència i dels seus treballs premiats al llarg de la seva trajectòria.