Amb l’objectiu d’oferir coneixement de valor a la societat i aconseguir així un progrés social i econòmic, Abertis ha impulsat el primer think tank universitari que té com a finalitat potenciar la seguretat vial dins dels plans d’estudis superiors. Una Xarxa Internacional de Càtedres de Gestió d’Infraestructures del Transport repartides per Espanya, França, Puerto Rico, Xile i Brasil.

La corporació privada líder a Espanya en la gestió de transport i comunicacions va crear el 2003 la càtedra amb la col·laboració de la UPC (Universitat Politècnica de Catalunya). La Xarxa Internacional de Càtedres Abertis, formada també per la Universidad Politécnica de Madrid, l'École des Ponts - ParisTech, la Universidad de Puerto Rico, la Pontificia Universidad Católica de Chile i la Universidade de São Paulo, és el primer think tank que té com a finalitat potenciar la seguretat vial dins dels plans d’estudis superiors, desenvolupat juntament amb socis públics i privats.  

Xarxa Internacional Càtedres Abertis

Els objectius de la Xarxa Internacional de Càtedres Abertis són els de potenciar i concentrar la formació integral en la gestió de les infraestructures del transport; fomentar la recerca, el desenvolupament i la innovació en la planificació i les operacions de transport; analitzar els costos d´inversió, manteniment i gestió de les infraestructures de transport; analitzar la demanda de transport i el seu comportament; el negoci de les concessions; analitzar la política tarifària i de preus; l´aplicació de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) al transport i altres aspectes científics, socials, culturals, econòmics, tecnològics i de comunicació del transport.

Dr. Mario Soilán Rodríguez, premi en modalitat de Seguretat Vial

El passat octubre, la Xarxa Internacional de Càtedres Abertis va entregar els XVI Premis Internacionals de Gestió d’Infraestructures de Transport i Seguretat Vial a Barcelona. Uns premis que reconeixen els millors treballs universitaris agrupats en tres categories.

Les càtedres estan relacionades amb els sectors econòmics de les infraestructures, la regulació, la competència, les polítiques públiques i la innovació social

Premiats

El reconeixement en modalitat de Seguretat Vial ha estat pel doctor Mario Soilán Rodríguez, de la Universitat de Vigo, per la tesis doctoral “Object recognition in road and urban environaments from massive detasets collected by mobile mapping sensors”. Un estudi que pretén aportar nova informació digitalitzada de les infraestructures de la mobilitat i l’entorn urbà.

El doctor Soilán, entrevistat per ElNacional.cat, explica que els objectius de la seva tesi consistien en el processament d’informació geomàtica adquirida per sistemes de mapejat per extreure automàticament informació rellevant de l’entorn urbà. Un estudi que va permetre observar la utilitat que els sistemes de mapejat equipats amb tecnologia LiDAR poden tenir per al desenvolupament d'un ampli ventall d'aplicacions en l'àmbit de la gestió d'infraestructures.

Actualment, Soilán forma part de l’equip d’investigació de la Universitat de Vigo en SAFEWAY, un projecte Europeu H2020 que té com a objectiu millorar la resiliència d’infraestructura terrestre. “Aquí, s’utilitzarà la tecnologia LiDAR per obtenir informació precisa de l’estat dels actius rellevants de les infraestructures que permetin refinar models de predicció estructural i millorar la capacitat de preparació i resposta davant d’esdeveniments extrems en la infraestructura, tenint en compte també la major freqüència d’elements propiciats pel canvi climàtic“.  Un projecte pilot que es posarà a la pràctica als pròxims mesos dins la xarxa europea. 

premis

Soilán va poder completar la seva formació treballant amb grups punters del seu camp d’investigació realitzant estades en centres d’Irlanda, Suïssa i Holanda. De cara a un futur no molt llunyà, el doctor assenyala que “es preveu el desenvolupament d'estàndards de models d'informació per a infraestructures determinants per a la presa de dades en la generació d'aquests models de manera més eficient i econòmica”.

Preguntat sobre les dificultats en l’elaboració de la tesi, Soilán explica que no s’ha trobat amb grans entrebancs i, malgrat el seu cas concret no li impedeix entendre el context global de la investigació, aprofita per remarcar que, per a molts companys, la situació actual està lligada a la precarietat, falta de finançament, inestabilitat, incertitud en perspectiva de futur, etc.  

Soilán acaba reconeixent la sorpresa que es va emportar en ser valorat amb aquest premi, un reconeixement que no s’esperava.

Soilán: “La qualitat dels treballs que es van presentar era molt elevada, així que no puc més que estar agraït pel premi i per la motivació que dona que el meu treball s'hagi valorat tan positivament”

Infraestructures transport2

Pel que fa a la resta de premiats, en la modalitat de Tesis Doctoral es va emportar el reconeixement la Dra. Margarita Martínez Díaz, de la Universitat de Coruña, per la tesis doctoral “Highway travel time information Systems: from traditional to cooperative driving environaments”, i en la modalitat de Tesines, Treballs Finals de Grau, de Màster o d’investigació, el premi “Ex aequo” va ser pel Sr. Francisco Garrido Valenzuela (Universitat Pontifícia Catòlica de Xile) pel treball “Dinamica de sistames para avaliaçao de impactos do excesso de peso no trransporte rodoviário de cargas”.

La Xarxa Internacional de Càtedres Abertis ha estat reconeguda aquest any amb el premi que atorga l’Observatori Excellentia Ex Cathedra de la Universitat de València a les diferents iniciatives que es promouen en el marc de les càtedres institucionals, a la categoria de “Bones pràctiques en la gestió i direcció dels recursos de les Càtedres pel desenvolupament de les seves activitats”.