Actualment, el concepte de digitalització és, juntament amb el de transició ecològica, un dels termes més utilitzats per fomentar la transició cap a sistemes digitals rendibles econòmicament i sostenibles. De fet, una de les àrees del mercat que més potencial té en relació amb l’economia verda és el transport ferroviari. Es tracta d’un camp que, o bé per la seva complexitat o bé per actituds conservadores, la tecnologia no hi ha tingut un paper  important. Ara, en canvi, gràcies a l'aparició de nous recursos tecnològics, es pot revifar l’activitat econòmica, tot apostant per el desplegament de xarxes ferroviàries adaptades als nous temps.

La mobilitat és un d’aquests sectors on encara resta molta feina per fer pel que fa a l’aplicació de noves eines tecnològiques, el potencial, doncs, és enorme. N’és un bon exemple el fet que, cada vegada, s’avança més en la conducció autònoma del transport rodat per carretera, però encara són moltes les dificultats que planteja en l'àmbit ferroviari. Per contra, però, el ferrocarril, per les seves característiques de sistema guiat, es presta fàcilment a l'aplicació de programes digitals encara no aplicables al transport rodat de carretera. Així, la digitalització aplicada al ferrocarril contribueix a disminuir els costos de manteniment i ús, incrementa la seguretat, augmenta la capacitat, amplia les prestacions al client i pot millorar la puntualitat.

Històricament, el ferrocarril ha comptat amb alts nivells de seguretat. Contràriament, però, ha patit un conservadorisme tecnològic que no l’ha deixat desenvolupar-se prou. Sovint, aquesta negativa era justificada amb l’argument que les noves tecnologies podien reduir la seguretat del passatger. Avui, però, ha quedat demostrat que la digitalització dels sistemes ferroviaris proporciona nivells de seguretat més grans. Per tant, potser ha arribat l’hora de donar una oportunitat a les tecnologies punteres que, a partir de criteris tècnics, aporten nivells molt superiors de seguretat.

Un tren de mercaderies/ Cellnex

Cellnex, protagonista de la connectivitat ferroviària

En aquest context, opera Cellnex, principal operador d'infraestructures de telecomunicacions sense fil d'Europa. I és que infraestructures i connectivitat són els dos eixos centrals de l'activitat d’aquesta firma catalana. En aquest sentit, la missió de Cellnex concorda amb el procés de digitalització  de la mobilitat impulsat per la Unió Europea. Així doncs, l’empresa amb seu central a Barcelona, en sintonia amb el projecte de conversió analògica-digital de la UE, pretén modernitzar els corredors ferroviaris i convertir-los en l’epicentre de l’economia descarbonitzada i connectada.

La mobilitat és un dels sectors on encara resta molta feina per fer pel que fa a l’aplicació de noves eines tecnològiques

Certament, Europa disposa d’una de les xarxes ferroviàries més extenses del món. Així doncs, el vell continent disposa de milers de quilòmetres de línies de metro i tren que faciliten la connexió ciutadana, de mercaderies i l’activitat econòmica. "L'entorn ferroviari gestiona moltes infraestructures i sistemes que requereixen una connectivitat que garanteixi la seguretat, l'eficiència tècnica i en costos, i la sostenibilitat de l'ecosistema", explica Sergi Alsina, responsable d'estratègia de negoci a Cellnex.

Transformar el transport ferroviari

Cellnex, ha aprofitat el fenomen de la digitalització ferroviària per créixer en aquest àmbit. I ho ha fet gràcies al seu tarannà d'operador neutre i la seva destresa en el desplegament de xarxes de telecomunicacions. A dia d’avui, la companyia gestiona un portafoli de més de 130.000 emplaçaments de telecomunicacions en 12 països europeus.

Ara bé, més enllà dels beneficis de la digitalització, quines dificultats presenten els corredors ferroviaris? Alsina explica que els corredors “són un entorn amb moltes restriccions d’espai, complexitat tècnica per la convivència de diferents xarxes i sistemes de radiofreqüència i per la concurrència de múltiples actors”. Davant d’aquestes complicacions, quin és el paper de Cellnex? “Nosaltres som un proveïdor natural per a aquest tipus de serveis que requereixen un actor independent que ajudi a solucionar les diferents problemàtiques abans, durant i després del desplegament”, assenyala el responsable d'estratègia de negoci en aquest sector a Cellnex.

L’èxit de Cellnex rau en el model d’operador neutre amb què treballen

Tal com s’ha esmentat prèviament, l’èxit de Cellnex rau en el seu model d’operador neutre. Consegüentment, l’empresa ha estat escollida per desplegar i operar rellevants projectes de digitalització de xarxes de metro i ferrocarril. Per abordar-los, Cellnex treballa a partir d’una única infraestructura per a tots els operadors evitant duplicitats, minimitzant costos i garantint un entorn segur per als passatgers. 
 

Una estació del metro de París/ Cellnex

El sector ferroviari, un aposta pel futur

Després de debutar com a operador d’infraestructures ferroviàries en la construcció d’un tram del Metro de Barcelona l’any 2004, la companyia de radiodifusió, connectivitat i seguretat va fer un pas més amb la compra l’any 2016 de la companyia italiana CommsCon. Concretament, CommsCon és una companyia que es dedica a la cobertura de senyal basada en la tecnologia Small Cells i DAS en espais amb gran concentració d'usuaris. Amb anterioritat, l’empresa italiana ja havia demostrat tenir una gran capacitat de treball amb la realització de complexos projectes de metro a ciutats com Milà o Brescia.

Amb l’esclat de la covid-19, el sector de la connectivitat ferroviària ha sabut adaptar-se al mercat, tot demostrant ser capaç de garantir el transport de persones i béns essencials. Ara, tot just quan es celebra l’any europeu del Ferrocarril, el sector disposa de suport institucional per a la seva liberalització i actualització. N’és un bon exemple el fet que, durant l’any passat, es van adjudicar grans projectes al Regne Unit, França o Països Baixos. En aquest marc, i gràcies a aquests projectes, Cellnex gestiona i té en cartera projectes a Europa per dotar de connectivitat 7.700 quilòmetres de línies ferroviàries, metro i ferrocarril, i més de 500 estacions a cinc països.
 

Estació de Brighton, al Regne Unit/ Cellnex

Sostenibilitat i innovació per al tren 4.0

Sostenibilitat i innovació donen sentit a les iniciatives d’automatització dels serveis com ara el GoA4 (Grau d'Automatització per les sigles en anglès). El GoA4 contempla evolucions com, per exemple, el tren totalment autònom o l’acoblament de vagons automàtics en un futur.  “El nostre model va molt més enllà de garantir una connectivitat completa i segura, la nostra proposta inclou l'End to End del projecte, és a dir, des de la inversió i el finançament, al disseny, desplegament, testing i operació passant per la comercialització de tota la infraestructura a tercers durant la concessió”, explica l'enginyer Segi Alsina.

A més a més, la identificació de models de negoci en l'àmbit de la instal·lació i explotació d’infraestructures és un altre de les virtuts de Cellnex, ja que es capaç de presentar ofertes ideades a partir d’una concepció de 360 graus. “Els corredors són ecosistemes enormes. No és només la via, és la plataforma, les estacions, el hub de transport i la seva intermodalitat tant per a passatgers com per a mercaderies, els edificis adjacents, etc. Infraestructures que es poden compartir, fins i tot més enllà del traçat ferroviari, des de la xarxa de fibra a tecnologia per a entorns privats a empreses o fàbriques properes a la zona d'influència”, explica Sergi Alsina.

Sostenibilitat i innovació són els dos pilars que sustenten els projectes de Cellnex

En definitiva, Cellnex s’ha convertit en un agent capdavanter dins d’un negoci que ha abandonat la concepció de “transport” per adoptar el terme “mobilitat”. Aquest canvi ha provocat que l'experiència dels usuaris s'hagi convertit en cabdal. I tot plegat, amb la revolució tecnològica del 5G com a punta de llança. El 5G multiplicarà les possibilitats de l’experiència de la mobilitat, tot dotant els serveis ferroviaris d’un grau molt més elevat d’eficàcia i rapidesa. Manteniments predictius, preses de decisions i solucions sobre la base d'anàlisi de dades i intel·ligència artificial són alguns dels recursos propis del 5G.

Amb tot, Cellnex es posiciona al costat del procés de digitalització respectuós amb el medi ambient. I és que el ferrocarril s'ha convertit en l’opció de mobilitat més verda, ja que només representa un 0,5% de les emissions totals de gasos amb efecte d'hivernacle de la Unió Europea.