El curs escolar vinent s’iniciarà el pròxim dilluns 5 de setembre per a tots els grups d’infantil i primària, tal com va anunciar el passat mes de febrer el president de la Generalitat, Pere Aragonès, acompanyat del conseller d'Educació, Josep González-Cambray. Un avanç d’una setmana, que ve marcat també pel calendari d'ESO, batxillerat i cicles formatius, on aquests alumnes iniciaran el curs el pròxim 7 de setembre, dos dies més tard que els grups d’infantil i primària. Una mesura oficial aprovada al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC), que s’aplicarà tant en centres d’àmbit públic com privats.
L’ordre, que es va aprovar i oficialitzar al DOGC, sosté que aquest avançament del curs escolar recull les recomanacions del Consell Escolar fent realitat una demanda històrica que es venia reclamant de temps enrere. “L’avançament del calendari escolar beneficia a la conciliació familiar i als professionals de l’educació”, apuntava el conseller d’Educació, referint-se així a l’horari de les escoles durant el mes de setembre, que es traduirà amb una jornada més compactada al matí. D’altra banda, com és habitual, el curs finalitzarà a finals de juny, concretament el dia 22 pel que fa als grups d’infantil i primària i el 20 de juny pels grups d’ESO i batxillerat, dates en què s’iniciaran les vacances d’estiu.
Per què s’avança el curs escolar una setmana?
Davant la gran pregunta que es fan molts sobre el motiu pel qual s’avança el calendari escolar, aquest s’explica pel fet de promoure l’equitat i reduir les desigualtats socials. A més, segons l’ordre, exposa que la desconnexió durant períodes llargs de vacances incideix de forma negativa i desfavorable als col·lectius socials més vulnerables, un fet que aquest avançament ajudarà a revertir.
Els períodes llargs de vacances incideixen negativament als col·lectius més vulnerables
Amb el nou calendari es facilita una conciliació real i efectiva, ajudant als membres de les famílies que tenen a càrrec seu la cura dels infants i més menuts de casa. Una ajuda que es veurà reflectida en arribar el 5 de setembre, quan es puguin deixar a l’escola a tots els infants i joves que han estat durant els dos mesos de vacances d’estiu allunyats de l’aula.
Reduir les ràtios per a una major atenció personalitzada
El curs vinent començarà amb les ràtios més baixes a les aules per vetllar per un ensenyament més personalitzat i individualitzat. Un fet que implica que en els grups d’Infantil 3 (I3) hi haurà 20 o menys alumnes per aula i que, de forma progressiva, s’anirà desplegant a la resta de cursos. La mesura s’implanta per primera vegada amb l’objectiu que el 2030 es redueixin les ràtios a totes les aules d’escoles i instituts.
El curs 2022-2023 tindrà menys alumnat, més grups, més mestres i menys nens i nenes per aula
Una mesura que “es produirà al 99% dels centres públics i al 73% dels centres concertats”, segons el conseller d’Educació, que apunta com enguany se sumaran al sistema educatiu 3.474 alumnes menys que l’any passat, motiu pel qual empeny a aquesta reducció d’alumnes a les aules.
Un ensenyament més individualitzat afavoreix l’atenció a les necessitats de l’alumnat
Des del Departament es vol posar fi a la segregació escolar, d’aquí que el pròxim curs hi hagi un repartiment més equitatiu dels alumnes tant amb els centres públics com en els concertats. Es farà una reserva de places a cada centre i també una anàlisi de la situació de vulnerabilitat de cada alumne, i es repartiran a les escoles en aquestes places que han estat reservades. Un seguit de mesures que s’implementaran amb l’objectiu que l’alumnat se segueixi situant en el focus de l’aprenentatge, vetllant per la inclusió de tots i totes, procurant per la major equitat possible.