A Domènec Biosca, consultor de turisme, fundador i director d’Educatur, escriptor amb més de 30 volums, pioner en la formació de professionals de l’hosteleria i la restauració, se li ha girat feina amb el confinament. La crisi econòmica provocada pel coronavirus ha deixat el turisme exhaust -“és com una bomba que ens ha deixat a tots parats”, comenta-, amb avions aparcats als aeroports, creuers varats als molls, hotels, càmpings i apartaments tancats, i la mobilitat reduïda al mínim necessari. Si hi ha un sector que necessitarà aixecar el vol amb noves propostes és el turístic, i Biosca ho està treballant de valent per a molts clients privats i institucionals necessitats de idees innovadores.
Biosca adverteix que, a més dels tres milions d’aturats més els autònoms sense feina, “no tenim clients, els avions estan parats perquè no hi ha corredors segurs i amb la gent tancada tres mesos a casa, amb por i ràbia i sense saber quin serà el futur econòmic”. Un problema afegit pel sector és que fins ara el 65 per cent dels turistes venia pels tour-operadors, que els hi omplien els hotels per tota la temporada, però no coneixem als clients. Això ha dut al tancament d’hotels que depenien exclusivament d’aquests majoristes. “Ara haurem de crear demandes atractives, utilitzant molta tecnologia per conèixer i monitoritzar als clients, i actuant tots com amfitrions cinc estrelles perquè els visitants siguin els millors ambaixadors”.
Aquest expert en turisme considera que Espanya tenia que haver reaccionat fa un mes si realment vol obrir les fronteres l’1 de juliol. El seu raonament és que sense hotels oberts els tour-operadors no poden ofertar paquets i sense turistes garantits les companyies aèries no programen vols”. “Crisi és arribar tard als canvis - comenta l’autor del llibre “Cent solucions per sortir de la crisi”- on explico cent variables que has de controlar a temps real o periòdicament”. Creu que s’ha de canviar els hàbits professionals. “En un hotel, els empleats han de ser amfitrions, han de seduir al client”.
Pot haver la temptació de fugir dels països occidentals, més afectats per la pandèmia, cap a destins exòtics, però amb una sanitat no prou solvent en cas de contraure la covid_19? “Hi ha dues coses -els diners i els turistes- que surten corrents quan no hi ha seguretat. Per això Balears i Canàries estan agafant turistes perquè vegin com estan”. I continua: “Jo dic als clients que facin minivideos d’un minut ensenyant la platja, les habitacions... el que no es toca, no es ven. El turisme és un negoci d’emocions, té que disfrutar el pre-viatge”. Hi ha la percepció de que els fons multimilionaris d’Europa i de l’Estat espanyol per reconstruir el país aniran bàsicament al turisme i no a altres sectors. “Si no salvem les companyies aèries no tindrem transport a segons quins llocs. Els hotels estan amb crèdits ICO que han de tornar. Els diners a fons perdut aniran a l’Estat per garantir que dinamitzaran l’economia”.
Sobre el turisme de negocis que envolta els congressos i reunions de negocis, Domènec Biosca detecta un canvi de tendència- “Tot allò que no motivi serà substituït per la tecnologia. Des de casa meva et puc ensenyar moltes coses, però en algun moment ens haurem de veure”.
La campanya #joimpulsotalent permet fer aportacions econòmiques per apadrinar talent d'una forma molt senzilla, ara i aquí.