El Departament d’Educació posa a disposició dels centres educatius un conjunt d’orientacions i activitats adequades a cada etapa educativa mentre duri el confinament pel coronavirus. Es tracta d’oferir tasques que siguin significatives per a l’aprenentatge dels alumnes i que, alhora, permetin reforçar el desenvolupament de la seva autonomia personal, generar motivació i curiositat.
L’objectiu és reforçar el desenvolupament de l’autonomia personal, generar motivació i curiositat i contribuir a l’aprenentatge
Cada centre té la responsabilitat de gestionar les activitats durant el tancament, que no seran considerades, en cap cas, lectives o avaluables a nivell de qualificació, atès que actualment encara hi ha famílies que no disposen de connectivitat.
Educació proposa orientacions diverses que els alumnes puguin fer de manera autònoma amb l’acompanyament a distància del professorat quan convingui. Entre altres, la realització d'activitats d'observació i de contrast d'elements propers a la realitat, de cerca d'informació, de lectura, culturals, artístiques, lúdiques, així com activitats alternatives al treball habitual a l’aula que amb els centres tancats no es poden dur a terme. Es recomana evitar tasques repetitives, no contextualitzades o d’una durada excessiva. Tot plegat, respectant les necessitats de descans, el temps de lleure i la convivència familiar.
Compaginar temps autònom i compartit amb la família
Per a totes les etapes educatives s’aconsella compaginar temps de lleure i treball autònom, en què els infants i joves decideixin què volen fer i de quina manera, amb temps compartit amb els adults. Per al temps individual, en els casos d’infantil i primària cal proporcionar-los recursos i materials amb què puguin elaborar els seus propis jocs. A secundària es suggereixen diferents treballs sobre temes relacionats amb la situació i el moment actual on intervenen competències bàsiques de diferents matèries.
Educació presenta una llarga llista de propostes per fer amb l’acompanyament dels adults
Educació presenta una llarga llista de propostes per fer amb l’acompanyament dels adults. En l’etapa infantil estan pensades per ajudar a desenvolupar diferents capacitats i inclouen activitats de comunicació, activitats que impliquin moviment, activitats d’experimentació o bé activitats en entorns digitals.
Les orientacions educatives adreçades a primària estan enfocades a afavorir diferents àmbits d’aprenentatge, com per exemple el lingüístic, el matemàtic o el de coneixement del medi.
Per als estudiants de secundària s’ofereixen propostes que afavoreixin el desenvolupament personal i social de l’alumne, tot aprofitant l'ocasió perquè cada jove es responsabilitzi de les tasques domèstiques que li corresponen.
Propostes d’educació infantil (1-6 anys)
Temps autònom:
—Elaborar jocs propis amb material per fer construccions, objectes o robes que serveixin per disfressar-se, materials inespecífics com peces de fusta o envasos, titelles, ninos, cuinetes, contes, fulls i estris d’escriptura.
Temps compartit:
—Representar una història amb titelles.
—Mirar contes del web de TV3: Una mà de contes.
—Proposar jocs que requereixin desplaçar-se seguint un itinerari (fix, lliure o amb obstacles elaborats amb elements i mobiliari domèstic) caminant, saltant, a peu coix, arrossegant-se o rodolant.
—Enregistrar un àudio o un vídeo amb un conte, una cançó o un relat amb l’infant com a protagonista, i escoltar-lo o veure’l. Comentar amb l’infant què poden fer diferent i com ho poden enriquir.
—Realitzar els jocs d’autoaprenentatge que proposa el web: Edu365
—Col·laborar en les tasques de la llar
Propostes d’educació primària
Temps autònom:
—Elaborar jocs propis amb material per fer construccions, objectes o robes que serveixin per disfressar-se, materials inespecífics com peces de fusta o envasos, titelles, cuinetes, contes, fulls i estris d’escriptura...
Temps compartit:
—Redactar un diari explicant què es fa durant els dies sense escola.
—Escriure contes, històries i cançons en diferents idiomes.
—Escoltar un audiollibre.
—Visitar museus virtuals i fer relats o dibuixos de la visita.
—Enregistrar, amb material audiovisual, moments de la vida quotidiana amb les explicacions i descripcions que trobin adients.
—Pensar i planificar les vacances escollint els llocs a visitar i l’itinerari.
—Activitats matemàtiques. Exemple: Fer una llista de coses que volem comprar anotant el preu que té en diferents botigues online. Identificar el preu més barat, el més car i l’estalvi comprant el més barat.
—Suport a les tasques de la casa.
Propostes d’educació secundària
Temps autònom:
—Escriure un diari personal del confinament.
—Fer treballs d’anàlisi transversals sobre el coronavirus i els diferents àmbits que afecta en diversos formats (text escrit o digital, presentació, enregistrament de veu, clip de vídeo, blog...).
-
EXEMPLE 1: Les vacunes
Què són? Com funcionen? Com es produeixen? Per què no hi ha una vacuna per al coronavirus? Per què és convenient vacunar-se? Com afecta a tota la població que hi hagi grups de persones que no es volen vacunar?
-
EXEMPLE 2: Seguiment de la pandèmia
Consultar la informació que donen els mitjans de comunicació i els portals del Departament de Salut i fer un comentari diari sobre la situació.
-
EXEMPLE 3: El nombre d’afectats pel coronavirus
Buscar dades sobre el nombre d’afectats a Catalunya, l’Estat espanyol o altres països durant el darrer mes, elaborar gràfiques amb aquestes dades i analitzar-ne l’evolució.
Temps compartit:
Responsabilitzar-se de tasques domèstiques concretes.