El president de Provacuno, patronal del sector de la ramaderia vacuna a l’estat, i membre de la Cooperativa d’Ivars, Eliseu Isla, valora l’evolució de les ventes d’aquesta carn durant la crisi. “Després d’un pic inicial, en que els ciutadans va comprar molt, les setmanes després tot això es va perdre, i ara s’ha estabilitzat”. Un dels factors que ha ajudat el sector aquestes darreres setmanes ha estat precisament el Ramadà: “Han sortit 4000 vedells cada setmana cap a Líban, Libia o Argèlia, i molta carn ja elaborada. El Ramadà ens ha ajudat a equilibrar la manca de consum intern. Tot i això, pot durar un parell de setmanes” amb el que després caldrà reajustar la situació.
Isla també demana obrir el mercat d’exportació a la Xina, “des de fa molt de temps tenim personal contractat per obrir aquests ponts, però necessitem la implicació del govern espanyol. Creiem que es podria pressionar molt més. I això ajudaria molt al nostre sector”. Hi ha, però, altres elements que fan que els productors ara mateix estiguin perdent diners. Per una banda, la impossibilitat de col·locar pells al mercat, que abastien fins ara la indústria de l’automoció. També el tancament de l’hostaleria i restauració: “En no haver hostaleria hem perdut la venta de les peces més nobles com el filet o l’entrecot”. Això ha fet que hagin d’orientar aquest producte a la venda per la llar, i ha calgut abaixar el preu.
El president de Provacuno recorda que el vaquí “no és una carn de primera elecció, ja que sempre es prefereix porc o pollastre”. Per això Isla està esperançat en el canvi d’hàbits: “La carn que menjaves al restaurant la pots menjar a casa, i un dissabte a la nit fer-te un entrecot”. Per animar a la ciutadania, inclouen al seu web iniciatives com receptes en vídeo amb xefs que parlen de com cuinar amb aquestes peces.
A la vegada, destaca que “estem descobrint noves tendències. Ara es ven molta carn picada de vedella, per exemple”. I per això assegura que caldrà innovar a mesura que canviïn els hàbits de consum.
Quant als Premis Talent, Isla valora la necessitat de premiar les bones pràctiques i posa d’exemple les innovacions en el sector de la carn de vacú i els projectes que estan elaborant en I+D+I per a allargar la vida útil de la carn només amb protocols d’higiene i fred, per evitar les emissions de gasos d’efecte hivernacle, i per l’ús racional d’antibiòtics als animals.
La campanya #joimpulsotalent permet fer aportacions econòmiques per apadrinar talent d'una forma molt senzilla, ara i aquí.