L’educació és un dels factors que més influeix a l’hora de fer avançar la societat. A banda de promoure coneixements i enriquir la cultura, l’esperit i els valors, un dels seus objectius principals és contribuir a despertar l’interès dels alumnes per l’aprenentatge: les matemàtiques, la música, la ciència, la tecnologia, o qualsevol altra disciplina.

Els protagonistes d’aquesta història són sis joves, d’entre 10 i 12 anys. Junts van conformar l’equip CH4bots, que el passat mes de febrer va guanyar el premi Joves promeses de la primera edició First Lego League (en l'àmbit català) amb el projecte del Pilòmetre, un robot dissenyat per reciclar piles.

Aquests joves no van aprendre robòtica de la nit al dia, sinó que durant dos anys van participar a Robotix, una activitat extraescolar del Museu del Gas de la Fundació Gas Natural Fenosa que acosta la robòtica als nens. L’activitat forma part del conjunt d’activitats que organitza la Fundació Gas Natural Fenosa i que tenen com a objectiu, entre altres aspectes, la promoció del coneixement científic i tecnològic d’una manera dinàmica i entretinguda. 

“A mi sempre m’ha agradat la tecnologia i un company de classe em va dir que s’havia apuntat a una activitat de robòtica i que li havia agradat molt. Per això, em vaig animar a intentar-ho i vaig descobrir un món que no sabia que existia”, explica l’Ester López, membre de l’equip. 

L’activitat Robotix, organitzada pel Museu del Gas de la Fundació Gas Natural Fenosa, contribueix a la promoció del coneixement científic i tecnològic d’una manera dinàmica i entretinguda

D’entre els nens que participaven a l’activitat de Robotix, aquest grup de 6 joves, animats per la monitora de l’activitat, va decidir preparar un projecte i presentar-se a la First Lego League. “La monitora de l’activitat del Museu del Gas ens va explicar que existia una competició i tots estàvem molt excitats per participar-hi. Així que ens vam animar i vam començar a dissenyar la nostra idea i a crear les diferents parts. Estàvem molt nerviosos”, recorda l’Ester.

El pare de l’Ester, en Salomó López, recorda que “quan ens van plantejar el projecte, ens van demanar que l’equip de la First Lego League havia de tenir un entrenador. L’entrenador és una figura diferent de la de monitora, ja que l’entrenador és la persona que ha d’acompanyar els nens i nenes a presentar-se al concurs i que ha de guiar-los durant els processos d’elaboració dels reptes de la competició, però no participant fent-los, sinó coordinant els nois perquè ells mateixos desenvolupin l’acció”, explica. 

L’entrenador és la persona que ha de guiar els nens durant els processos d’elaboració dels reptes de la competició

El projecte que va fer guanyar el premi, és el denominat Pilòmetre, “una màquina amb tres ranures en què pots introduir les teves piles velles per reciclar-les i aconseguir algun premi, com, per exemple, per comprar-ne de noves”, assenyala l’Ester.

Aquest robot, relacionat amb l’ús intel·ligent del consum d’energia en bateries i piles i el foment del seu reciclatge, és un projecte que busca conscienciar-nos de la importància del medi ambient i fomentar l’hàbit de reciclar entre la societat. 

El Pilòmetre busca conscienciar de la importància del medi ambient i augmentar l’hàbit de reciclatge entre la societat

El premi Joves Promeses que va guanyar l’equip CH4bots del Museu del Gas, és un reconeixement a un equip que va destacar per ser un model de respecte als valors First Lego League: treball en equip, coopertició, repte per a afrontar problemes i foment dels valors mediambientals.

“Sempre que treballes amb altres persones és difícil i és important fer veure als nens que els valors de la First Lego League: companyia, treball en equip i coopertició (terme propi de la competició per definir cooperació dins de la competició) és el més important. Els nens han de competir col·laborant amb tots els equips”, remarca Salomó López.

La First Lego League celebra entre gener i març d’aquest any les competicions de la segona edició del concurs. En aquest sentit, el pròxim 4 de febrer comencen les rondes de competició a Tarragona i a Barcelona i el 25 de febrer a Lleida.

 

Contingut realitzat amb la informació de