Tots som usuaris d'envasos, però pocs coneixen el nivell de sofisticació i desenvolupament de la potent indústria que fa possible elements tan simples i habituals com una ampolla, una caixa, un blíster, una llauna de begudes o un bric. El packaging és essencial en la presentació, conservació i ús d’un producte, marca la diferència amb la competència, exerceix una enorme influència en les nostres decisions de compra... I alhora intervé de forma estratègica en els processos de fabricació, emmagatzematge, transport, distribució i venda, tot ajudant les empreses a innovar, a augmentar-ne la seva rendibilitat, i a ser més sostenibles i competitives.
Aquesta transversalitat i omnipresència de l’envàs i embalatge té el seu reflex a Hispack, la gran fira de packaging, procés i logística que se celebra del 24 al 27 de maig al recinte de Gran Via de Fira de Barcelona. S'hi reuniran 600 expositors directes, de 19 països, i 1.100 marques per mostrar resultats concrets i noves aplicacions en sostenibilitat, digitalització i experiència d'ús. L'objectiu d'Hispack és ajudar qualsevol indústria o sector de consum a millorar i transformar els seus productes gràcies a envasos i embalatges més eco-eficients.
Amb la presència de fabricants i distribuïdors líders, Hispack omplirà els pavellons 2 i 3 del recinte firal de Gran Via amb tecnologia, materials i solucions d'embalatge tenint en compte tot el seu cicle de vida i les seves connexions amb altres processos productius i amb la cadena de subministrament. A més, la sostenibilitat serà l'eix principal d'aquesta edició, una prioritat que s’accelera pels nous canvis legislatius que afecten els envasos i per un major eco-conscienciació social.
Del 24 al 27 de maig, Hispack, la fira internacional del packaging, aplega 600 expositors i 1.100 marques
“El repte de la sostenibilitat, que ara marca l'agenda, no és nou, encara que sí que és el més prioritari, impulsat pels canvis legislatius que estan en marxa o a punt d'entrar en vigor i per una major conscienciació dels consumidors que demanen envasos més respectuosos amb medi ambient", afirma Jordi Bernabeu, president d’Hispack 2022.
Per acabar-ho de reblar, l'automatització, la robotització i les tecnologies pròpies de la indústria 4.0 entren de ple en la indústria del packaging interconnectant les diferents fases de la cadena de producció i subministrament gràcies als envasos, embalatges i etiquetes.
Així doncs, a Hispack s'hi exposaran equips i maquinària d'empaquetar, d’envasar, d'embotellar, d'etiquetar, de codificar, de traçabilitat, de procés, d'automatització, de robòtica i de logística. Paral·lelament, el 40% d'expositors restant exhibiran materials, acabats, PLV i elements d'envàs i embalatge específics per a diferents sectors industrials i de consum, així com per a la distribució, l'ecommerce i el retail.
“Les empreses cada vegada són més conscients de la funció estratègica del packaging en la seva activitat, però encara poden descobrir a Hispack nous beneficis i aportacions de l'envàs i embalatge al llarg de tota la cadena de subministrament", explica Xavier Pascual, director d'Hispack 2022.
Com a oferta complementària, cal destacar la celebració simultània amb Graphispag, la fira de la indústria gràfica que mostrarà tecnologia, materials tintes i acabats per imprimir envasos, embalatges i etiquetes més impactants, personalitzats i sostenibles.
A Hispack s'hi exposaran equips, tecnologia i maquinària d’envàs i embalatge, a més de materials i elements de packaging”
Hispack, una fira internacional
Hispack és una de les tres primeres fires de packaging europees i suposa una porta d'accés al mercat ibèric. A més, és un enllaç comercial amb països mediterranis i llatinoamericans la qual cosa atrau la participació d’empreses foranies. De fet la quarta part dels expositors directes d'Hispack 2022 són internacionals, provinents de 19 països diferents. Concretament, després d'Espanya, el país que aporta més empreses aquest any a la llista de firmes participants és Turquia, seguit d'Itàlia, Alemanya, França, Països Baixos i Portugal.
Aquesta trobada d'empreses, n’atreu també visitants professionals d’altres mercats interessats a conèixer i adquirir la tecnologia, equips i materials de packaging exposats. Es preveu que enguany un 10% dels 25.000 assistents previstos provingui de l'exterior. Per facilitar-ne les reunions de negoci, Hispack ha convidat directament uns 150 compradors d’una quinzena de països d’interès per a les exportacions de la indústria de packaging espanyola a participar en trobades amb els expositors. Es calcula que es duran a terme més de 2.000 entrevistes. Xile és el país convidat i aporta una important delegació comercial.
Els beneficis d'innovar
Hispack capgira les ponències previstes per a l'edició 2022. Enguany, enlloc de parlar dels reptes de la indústria tal com s'ha fet anteriorment, s'explicaran els resultats concrets d'aplicar la innovació que proposa el packaging. En aquest sentit, a cada pavelló hi haurà una zona d'activitats denominada Hispack Unboxing en la qual es desenvoluparan jornades, conferències i presentacions de casos d'èxit que puguin inspirar altres empreses a fer servir solucions d'envàs i embalatge més eficients, que responguin a les noves necessitats dels consumidors i, sobre tot, que siguin més sostenibles.
Hi ha previstes més de 140 de sessions amb la participació de 200 ponents, entre ells representants d’empreses com ara Mercadona, Campofrio, Nestlé, Danone, The Body Shop, Ferrer, Henkel, Unilever o Procter & Gamble que compartiran la seva visió sobre la sostenibilitat i la innovació en packaging. També s’abordarà l’impacte al sector del nou marc legislatiu que promou l’economia circular i com millorar els processos automatitzats i la logística del packaging, així com l’experiència d’ús dels envasos.
Enguany, a l'Hispack s'explicaran els resultats d'aplicar mètodes innovadors en packaging
Casos d'èxit i networking
A més, Hispack sota la denominació "Best in class" dedicarà una exclusiva jornada a abordar cinc casos d'èxit europeus, exemples d'autèntica revolució en termes de transformació empresarial a partir del packaging. Entre ells figura la firma danesa Grow up farm que cultiva microvegetals i que gràcies a un disruptiu envàs ha començat a exportar part de la seva producció; Bakkafrost empresa de les Illes Feroe que ha implementat un nou sistema de traçabilitat gràcies a l'embalatge en els productes d'aqüicultura que comercialitza; o Cubers, fabricant i envasador de gel que lidera el mercat gràcies a una nova proposta de packaging.
En aquesta edició de retrobament i impuls sectorial, Hispack celebrarà també la nit del packaging, un esdeveniment social dissenyat per fomentar el networking en un ambient distès per tal de potenciar les oportunitats per ampliar la xarxa de contactes professionals.
Premis Liderpack
En el marc d'Hispack tindrà lloc la cerimònia de lliurament dels Premis Liderpack-Popai Spain Awards, els més importants guardons de packaging i Publicitat al Lloc de Venda que es concedeixen a Espanya, corresponents a les edicions 2020 i 2021.
Es distingiran 81 envasos, embalatges i treballs de Publicitat al Lloc de Venda que han destacat pel seu disseny innovador, sostenible i creatiu, a més d’alguns projectes realitzats per estudiants. Entre d’altres, hi ha envasos de paper amb propietats barrera per a aliments, bosses amb tap lateral útils per dessalar el bacallà sense embrutar, o estoigs amb ampolles de vi integrades en glaçoneres; embalatge de cartó per a cerveses; o ampolles fetes amb plàstic 100% reciclat i reciclable.