Imma Tubella, doctora en Ciències Socials i catedràtica de Comunicació, va ser la segona rectora de la Universitat Oberta de Catalunya, càrrec que va exercir durant vuit anys. En aquestes setmanes de confinament, on l’ensenyament online ha estat l’única eina possible, no es fa més que posar en valor universalment acceptat el que la UOC va posar en marxa l’any 1994 amb gran escepticisme de molts pel seu caràcter innovador a nivell mundial. Era tan precursora que llavors encara poca gent disposava de connexió a internet i de correu electrònic. Ella mateixa va viure l’experiència, llavors treballava a TV3, de poder-se escriure amb una sola persona.
“Per innovar es necessita talent, però també estar disposat a arriscar i a equivocar-se”. Per fer classe online has de canviar completament el xip. Això és el que moltes universitats no han fet encara, ni aquí ni a molts llocs del món. Es pensen que fent classes per Zoom innoven i no innoven”.
Quina lliçó positiva podem treure d’aquest aïllament de dos mesos llargs en el món universitari?. “S’ha de capgirar l’ensenyament. Estem ensenyant als alumnes de primària, de secundària i superior per una societat que no existeix. Totes les estratègies educatives estaven pensades per la societat industrial i ja no hi som”. És conscient que el confinament “no ha estat un despertador, sinó un cop de pala que ha fet dir: ‘ho fem alguna cosa o no ens en sortim. I el que hem hagut de fer és classes online. Des del meu punt de vista molt millorables perquè s’ha de canviar la metodologia”. Recorda amb satisfacció que molts professors han pogut fer ara classes online perquè es van formar en aquesta eina a la UOC.
Jubilada de les aules, Imma Tubella forma part ara del projecte francès Investissement d’Avenir, que enguany destina 25 milions d’euros per ajudar a projectes que representin un canvi d’estratègia de l’educació superior. Agafa la idea d’Obama, que volia canviar el nom del departament d’Educació pel de Talent. “Jo crec que el talent ha de ser una estratègia nacional”.
Experta en el món de la comunicació, aquesta catedràtica creu que, al contrari del que deia McLuhan, “el medi ha deixat de ser el missatge des de que tothom pot ser receptor i emissor”. Conscient de que hem de viure malauradament entre fakenews, postula educar de manera que el públic sàpiga distingir el que és cert i tenir mitjans de confiança per poder contrastar.
La campanya #joimpulsotalent permet fer aportacions econòmiques per apadrinar talent d'una forma molt senzilla, ara i aquí.