Desbloquejar les emocions per desbloquejar els talents. Aquesta és la màxima per la que es guia el programa Tens Talent de la Fundació “La Caixa”, una iniciativa educativa adreçada a infants de 6 a 12 anys en risc d’exclusió social que té com a objectiu fer aflorar els seus talents. “La meva funció és acompanyar i cuidar els educadors, perquè cada vegada me n’adono més que la figura del cuidador emocional és molt important”, explica l’assessora pedagògica del programa, Laia Cortés, que està en contacte amb els 36 centres repartits per tota Espanya.
Les emocions adquireixen un paper preponderant perquè, tal i com insisteix Cortés, “la vessant emocional mou moltes coses i bloqueja: si no estic bé, no aprendré bé”. Donada la complexa situació social en la que viuen aquests infants, involucrar les famílies en aquest procés d’aprenentatge és un dels principals obstacles. “No sempre podem tenir alineats els pares, per dificultats múltiples”, reconeix aquesta pedagoga social, que al mateix temps destaca l’aula com un espai d’evasió: “És cert que fora tenen unes realitats complexes, però quan venen tenen una sensació d’estar en una bombolla d’oxigen”. Però, què succeeix quan els infants ja no es poden acollir al programa? “Molts d’ells, quan són més grans, venen a ajudar”, explica il·lusionada Cortés, que destaca la capacitat d’aquesta iniciativa d’influir en el futur: “Si es treballa bé en aquesta etapa de 6 a 12 anys, estàs fent molta base perquè el nen pugui discernir, quan es fa més gran, què és allò que el fa sentir bé”. I no només pel fet de treballar la gestió emocional, sinó també perquè l’infant aprèn a desenvolupar el talent que porta dins. “Quan l’infant descobreix que és molt bo en alguna cosa, irradia en altres coses que no era tan bo”, comenta Cortés, que és conscient de la capacitat del programa per “empoderar” l’infant: “Ajuda a millorar l’autoestima, perquè hem de pensar que ningú no els hi ha dit mai que tenen talent per alguna cosa”.
En paral·lel a la seva feina a la Fundació “La Caixa”, Cortés també es dedica a la gestió de conflictes dins de les empreses i imparteix classes sobre aquesta matèria en diverses escoles de negocis. Amb el confinament i la incorporació del teletreball en bona part dels sectors professionals, Cortés apunta que aquests mesos han sorgit conflictes pel fet de no tenir-nos a prop. “Quan alguna cosa m’ha afectat emocionalment, ho haig de parlar cara a cara. D’aquesta manera, quan hi ha un problema, en lloc d’escriure un correu, és millor parlar en remot o trucar-se”, recomana. Però al marge d’aquesta situació excepcional, la pedagoga considera que tots els conflictes tenen un denominador comú: “No sentir-se estimat. Tots tenim problemes, però un problema no genera un conflicte. El que realment genera un conflicte és com ens diem les coses”. Citant a la psicòloga Imma Puig, Cortés sosté que tant l’àmbit educatiu com l’empresarial s’impregnarà cada vegada més de l’anomenada “revolució emocional”. “És el que ens diferenciarà dels robots: la capacitat de gestionar les emocions, de comunicar de manera afectiva i de ser empàtics”, completa.
La campanya #joimpulsotalent permet fer aportacions econòmiques per apadrinar talent d'una forma molt senzilla, ara i aquí.