Darrerament, el debat sobre la mobilitat ha guanyat pes en el nostre dia a dia. I és que, certament, és un aspecte cabdal pel benestar de la ciutadania perquè està estretament lligat als grans reptes globals com són la lluita contra el canvi climàtic i la digitalització. Ara bé, com ha de ser la mobilitat del futur? Es tracta d'una qüestió que ha guanyat encara més importància arran de l'esclat de la pandèmia, que ha provocat un increment en l'ús del vehicle privat davant del transport públic. Aquesta tendència provoca més embussos i accidents de trànsit. Però, per si no fos prou, també origina un augment d'emissions de CO2.

En aquestes circumstàncies, urgeix avançar cap a un tipus de transport metropolità que redueixi els nivells de contaminació i fomenti la creació d'espais destinats a la mobilitat segura i saludable. Una major inversió en transport públic, prioritzant els espais per als carrils de bicicletes i espais urbans per a la conversió en zona de vianants són alternatives que ja s'estan duent a terme.

Urgeix avançar cap un tipus de transport metropolità que redueixi els nivells de contaminació

Actualment, també s'estan començant a implantar les Zones de Baixes Emissions, que prohibeixen als vehicles més contaminants l'accés a la ciutat o la circulació per una zona concreta. Ara bé, tot això és suficient? Per tal de respondre als reptes de mobilitat sostenible,, durant l'any 2021, diverses institucions i empreses de l'àmbit de la mobilitat situades a Catalunya com ara l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), Autopistes i Abertis Mobility Services (AMS), CARNET, RACC, Saba, Banc Sabadell i SEAT S.A. han unit forces per fer possible l’elaboració de l’estudi “L’oportunitat de la MaaS a Catalunya: reptes i oportunitats”, realitzat per FACTUAL i la Universitat Politècnica de Catalunya-BarcelonaTech (UPC).

Així doncs, el document analitza en quin estat es troba el camp de la Mobilitat com a Servei (MaaS) a Catalunya i el seu potencial futur si es progressa en aquesta direcció a través de la cocreació amb diversos experts en l’àmbit local, nacional i internacional. 
 

Dues persones circulen en bicicleta per la ciutat/ Pexels

El repte de la Mobilitat com a Servei

Concretament, l'àmbit de la Mobilitat com a Servei (MaaS) es pot definir com l’accés a serveis de mobilitat, públics i privats, a través d’una aplicació digital. En aquest sentit, la Mobilitat com a Servei permet que l’usuari planifiqui, pagui i obtingui un tiquet de transport multimodal a través d’un únic intermediari. Així, el que s'aconsegueix és aglutinar en una de sola les diferents aplicacions que les persones tenen al seu telèfon mòbil sobre mobilitat.

Tanmateix, la MaaS va més enllà d'una aplicació tecnològica. Es tracta d'executar la idea d’integrar en una base de dades comuna la informació i els serveis dels diferents operadors de mobilitat, públics i privats. En aquest sentit, la clau de volta rau en el fet que la Maas permet administrar les polítiques de mobilitat de forma molt més eficient. A més, el progrés en la Mobilitat com a Servei contribueix a avançar en la mobilitat inclusiva i verda, tot posant la ciutadania com a màxima prioritat.

La Mobilitat com a Servei permet administrar les polítiques de mobilitat de forma molt més eficient

Mobilitat compartida a Catalunya 

D'altra banda, últimament, han nascut serveis de mobilitat amb visions molt diferents. En aquest sentit, avui, a les metròpolis catalanes han canviat els hàbits de mobilitat. Ha crescut l'ús de bicicletes, patinets, motos i cotxes compartits, a més d’opcions de transport a demanda. Un ús que va en la direcció de la conscienciació climàtica de les noves generacions i en la predilecció per l'accés en lloc de la propietat.

Una altra dada que marca un canvi de paradigma per part del jovent respecte a la mobilitat és el fet que, estadísticament parlant, avui dia el nombre de joves que es treu el carnet de conduir amb 18 anys és més baix que temps enrere. Així, cada cop més, es retarda l'edat en què els joves opten per examinar-se del permís de conduir. Amb tot, la pandèmia ha estat un altre catalitzador del canvi en la mobilitat a les ciutats. S'ha hagut d’adaptar l’oferta de transport al context de la “nova normalitat". 

A les metròpolis catalanes han canviat els hàbits en la mobilitat

Malgrat tot, el projecte de la Mobilitat com a Servei a Catalunya encara es troba a les beceroles. Sobre aquesta iniciativa, val a dir que el seu desplegament es fonamenta en dos pilars. En primer lloc, és clau que des del sector públic, en concordança amb el privat, es lideri el procés de transició cap a la Mobilitat com a Servei, amb una estratègia i una visió de futur clara.

A més, és molt important que es flexibilitzi el marc regulador per tal de fomentar la innovació de plataformes MaaS com a operadors de serveis  de mobilitat. Alhora, és vital que es proporcioni la previsibilitat necessària per abordar els grans volums d’inversió que el ple desplegament de la MaaS pot suposar als agents privats. 
 


Una estació de metro/ Pexels

En segon lloc, l’experiència en altres països palesa que cal incidir en la col·laboració publicoprivada i crear un marc de confiança que permeti compartir punts de vista, experiències i coneixements, tot contribuint a la resolució de les incerteses provocades pel procés d'expansió de la MaaS.  Així doncs, des d'aquest punt de partida, l'estudi “L’oportunitat de la MaaS a Catalunya: reptes i oportunitats” planteja la creació d’un fòrum de la Mobilitat com a Servei a Catalunya concebut com un espai obert de referència i punt de trobada regular de l’ecosistema MaaS.

El repte del transport sostenible

Els objectius del fòrum de la Mobilitat com a Servei a Catalunya són l’impuls de diversos projectes com ara la definició de l’agenda estratègica catalana per al desplegament de la MaaS, la cooperació i interlocució amb altres hubs i fòrums de mobilitat, econòmics i  tecnològics, tant en l'àmbit nacional com internacional, amb l’objectiu de compartir informació i coneixement, tot realitzant un benchmarking de les iniciatives MaaS més rellevants.

Una altra fita del fòrum és l’organització de grups de treball ordenats per blocs temàtics per debatre i generar  informes sobre qüestions clau per la MaaS com la governança, els models de negoci, el  marc legal, la gestió de les dades, l’arquitectura tecnològica, etc.

Finalment, també s'hi contempla l’impuls d’un programa nacional de proves pilot de MaaS en un marc de col·laboració publicoprivada que aprofundeixi en els diferents reptes identificats a l’estudi en  condicions reals. I la realització d’estudis monogràfics sobre l’estratègia d’obertura i gestió de dades i els micro-subsidis per al foment de la mobilitat sostenible. 

 

Imatge principal: Transport públic/ Pexels