El pròxim curs escolar 2022-2023 s’iniciarà el dilluns 5 de setembre per als grups d’infantil i de primària. Una data que s’avança a la Diada Nacional de Catalunya, per tal d’obrir de nou les escoles i els instituts per acollir a tot l’alumnat. El 7 de setembre tornaran a les aules els grups d’ESO, batxillerat i cicles formatius. Un avançament del calendari escolar que es porta a terme en la mateixa línia que la resta de països europeus, on els seus alumnes també inicien l’escola i l’institut a principis de setembre, reduint les setmanes de vacances i vetllant perquè els períodes lectius i no lectius siguin més equilibrats.
Al llarg del setembre, la jornada escolar serà compacta durant el matí
Una altra de les novetats, és que enguany, aquest pròxim curs escolar l’alumnat només farà classes al llarg del matí, compactant així la jornada. Un fet, però, que no elimina el servei de menjador, que es manté igual que sempre així com les activitats que s’oferiran al llarg de la tarda, per cobrir fins a l’horari habitual.
Les famílies, a favor de l’avançament de l’inici del curs escolar
Per tal de conèixer l’opinió dels ciutadans que més els afecta aquesta mesura —pares, mares, avis, tiets, germans o cuidadors, entre d’altres—, hem sortit al carrer a preguntar què els sembla la nova mesura que implica avançar una setmana el retorn a les aules i, pel que ens han dit, agrada força.
“Em sembla bé, així no tindran tantes vacances continuades, em sembla acceptable”; “Crec que és positiu per als pares i mares que treballen, per la conciliació”; “Pels que tenim nens petits, començar el 12 de setembre és un trastorn”; “Pel tema de les vacances és fantàstic perquè així coincidim i ens va millor per organitzar-nos”, celebren alguns dels testimonis recollits.
Millora els processos d’aprenentatge i beneficia els alumnes més vulnerables
L’avançament del calendari escolar suposa per a l’alumnat una reducció de la quantitat de dies festius al llarg de l’estiu —vacances que serveixen per deixar enrere la rutina del curs i obtenir altres espais de socialització—, però, un temps excessivament llarg acaba comportant efectes negatius sobre el procés d’aprenentatge, que pot provocar l’oblit dels hàbits i dels aprenentatges adquirits durant l’any. Per això, vetllant pels infants i joves, s’avançarà el calendari, beneficiant i facilitant la interiorització dels aprenentatges adquirits, evitant la pèrdua dels hàbits d’aprenentatge.
A més, la mesura també resulta favorable per a aquells col·lectius més vulnerables i l’alumnat més desfavorit, que té menys recursos per continuar treballant habilitats cognitives, socials i emocionals durant el període de vacances estival. Uns alumnes que no acostumen a fer activitats de reforç o aprofundiment, no gaudeixen de visites culturals o de viatges, ni tampoc acostumen a tenir accés als casals d’estiu degut a la falta de recursos per assumir les despeses que tot això comporta.
La mesura que s’adoptarà el curs vinent fa més compatible la vida familiar amb la laboral, tal com explicaven alguns dels testimonis recollits, perquè podran gaudir de les vacances amb els menuts de casa i, a principis de setembre, portar-los de nou a l’escola en recuperar també les activitats laborals dels adults.