La música barroca troba en el Castell de Peralada l'escenari ideal per renéixer. Els jardins i el Castell conformen l'espai idoni perquè la música connecti amb els espectadors. I és que l'ambient màgic que s'hi crea ha donat forma a una manera particular de viure l'estiu. I aquesta s'anomena Festival Castell de Peralada, que se celebra del 8 de juliol al 6 d'agost al Castell de Peralda. On es crea una forma particular de viure l'estiu. Un festival de música clàssica, fet a casa nostra, que reuneix artistes de primer ordre mundial.
Doncs bé, després de dos anys de pandèmia, el Festival Castell Peralada torna amb més força que mai amb la nova producció operística The Fairy Queen. És una semiòpera barroca, en cinc actes, composta el 1692 pel músic anglès Henry Purcell que es podrà veure el 22 de juliol.
La imaginació de Purcell el va portar a incloure elements musicals de A Midsummer Night’s Dream (El somni d'una nit d'estiu) de William Shakespeare al llarg de l’obra, fet que el director d’escena, Joan Anton Rechi, ha trobat que és una gran oportunitat per parlar del retrobament entre públic i artistes en un espai tan emblemàtic com és el del Festival.
El Festival Castell Peralada torna amb més força que mai amb la nova producció operística The Fairy Queen
Amb la direcció musical de Dani Espasa, un dels grans actius de la música barroca del país, i la formació barroca Vespres d’Arnadí al servei d’un conjunt de veus especialistes en l’estil com són les de Xavier Sabata, Ana Quintans, Judith van Wanroij, Mark Milhofer, Thomas Walker o Nicolas Brooymans, i la formació vocal O Vos Omnes sota la direcció de Xavier Pastrana, Rechi ens proposa somiar desperts en una nit d'estiu a Peralada.
Vídeo promocional del 36è Festival Castell de Peralada/ Festival Castell de Peralada
L’òpera The Fairy Queen es presenta com un conte de fades que, a la vegada, és un homenatge a l’òpera i al teatre. A través dels jardins del Castell, l'espectador viurà la música d'una manera diferent, acompanyat d'un espai oníric que adoba el terreny a la imaginació. Així, autors i compositors aconsegueixen que les grans nits tornin. Un exercici teatral que emociona i que posa els cinc sentits en tensió. Una òpera que és un impacte per magnificent i bella. I tot plegat, en un espai obert, amb l’ús ben utilitzat de la tecnologia que li dona la qualitat de l’acústica natural.
The Fairy Queen, una òpera d'alta volada
The Fairy Queen no és una òpera estàndard, sinó una obra de gran complexitat que té gairebé 60 peces. "És una gran celebració de la tornada a la normalitat escènica després de la pandèmia", així ho ha definit aquest dilluns en roda de premsa el director escènic, Joan Anton Rechi. El mateix Rechi ha explicat que Henry Purcell va concebre aquesta obra per ser gaudida després de la comèdia romàntica de Shakespeare ‘El somni d’una nit d’estiu’.
The Fairy Queen no és una òpera estàndard, sinó una obra de gran complexitat que té gairebé 60 peces
Però per tal que els espectadors del festival entenguin la producció sense necessitat d’haver vist ‘El somni d’una nit d’estiu’, Rechi ha preparat una dramatúrgia que planteja els elements indispensables en diferents formats. Això ha fet que per a Rechi hagi estat una de les peces "més complicades" que s’ha enfrontat. "L’objectiu ha estat fer-la més entenedora i que es mantingui l’essència màgica i de fer volar la imaginació”, ha assenyalat. I ha definit l'obra com "una barreja entre ‘El Somni d’una nit d’estiu’ i de sis persones que van a la recerca d’un autor i de personatges que es passegen perduts pels Jardins”.
Al seu torn, el director musical Dani Espasa ha coincidit que ha estat un projecte “complex” perquè han hagut d’integrar-hi una seixantena de peces amb “diferents dimensions, instrumentacions i solistes”. També ha explicat que la tria dels personatges ha estat difícil perquè l'obra original en té més de 25. “En aquesta peça tenim àrees molt íntimes i un cant acompanyat per trios, duets o d’un cor”, ha declarat Espasa. "En aquestes dues hores i escaig de música passen moltes coses. La implicació de tots els solistes i del cor ha estat màxima. És una experiència molt maca fruit d'una gran comunió entre tot l'equip", ha conclòs.
L'actor Xavier Sabata, que interpreta Fairy Queen, ha explicat que “és un personatge que no sé sap si és real, però que fa moure certes cordes perquè passin coses". "És l’element màgic de l’obra unificat en un sol personatge, juga amb la resta d’intèrprets que viuen diferents viatges que els porten a experimentar aquesta nit màgica”, ha detallat. I ha afegit que interpreta un personatge que "en realitat en són 3 o 4". “M’han fet 3 o 4 vestits a mida”, ha dit, mentre reia. Sabata també ha remarcat que la producció té “tots els ingredients perquè agradi molt”. Alhora, ha recalcat que la música de Purcell "està connectada a una forma de viure perfecta per a un festival d’estiu". "Purcell era un gamberro, li agradava molt sortir de festa", ha explicat Sabata amb un somriure.
"La música de Purcell està connectada a una forma de viure perfecta per a un festival d'estiu"
Sabata també ha fet valdre la tasca del Festival Castell de Peralada. "En un país on costa molt que et reconeguin, el Festival Castell de Peralada reuneix artistes del més alt nivell, local i internacional. És un producte fet a casa nostra", ha afirmat.
En darrer lloc, el director artístic del Festival Castell de Peralada, Oriol Aguilà, ha afirmat que aquesta nova producció és “la nostra manera de celebrar musicalment l’estiu, fent així que Peralada esdevingui un any més en una bona plataforma per explicar que al país tenim un nivell internacional de primer ordre pel que fa al barroc”.
Una escenografia de primer ordre
La natura s'enllaça amb l’escenari del Festival, on se suprimiran les grades i es prepararà una platea especial perquè els jardins es prolonguin vers l'escenari. La proposta de Gabriel Insignares, escenògraf de l’òpera, és submergir el públic en l'obra sense que sigui un espectacle de participació. A més, l'orquestra estarà envoltada per una passarel·la.
Grans actius del Barroc
La nova producció compta amb importants figures del barroc com Vespres d’Arnadí, una orquestra barroca creada l’any 2005 per Dani Espasa i que ha estat a Peralada en diverses ocasions. L'any passat van presentar la producció operística Orlando de Händel. Un altre artista reputat que forma part de The Fairy Queen és el contratenor Xavier Sabata, que ha estat en diverses ocasions al Festival com a artista resident (2018) i ha protagonitzat grans produccions com Orlando de Händel (2021). Tot plegat, en concordança amb Joan Anton Rechi, un director d'escena que sent devoció per Purcell.
Una gran oportunitat pel talent del país
Amb l’objectiu de donar suport al talent català, el Festival va crear l’any 2016 la residència artística. És a dir, l'oportunitat que determinats artistes del país participin en dos o més espectacles de la programació en una mateixa edició. Enguany, la residència artística és per a Ensamble O Vos Omnes. Fundada l’any 2011 pel director i compositor Xavier Pastrana, és un dels grups vocals de música antiga amb més projecció de Catalunya. En aquesta edició, aquest cor participarà en la nova producció d’òpera The Fairy Queen, en el concert Sfogava con le stelle, de la compositora Raquel García-Tomás, i en l’espectacle On Before de Carlos Acosta.