La Fundació "la Caixa" té, des del 1982, un programa de beques per a alumnes d'excel·lència que ha concedit milers d'ajudes perquè els millors estudiants completin i millorin la seva formació. Per tal d'ampliar la seva acció en el camp de l'educació, la Fundació “la Caixa” va llançar EduCaixa l'any 2011.


Vídeo sobre la importància de l'educació/ Fundació "la Caixa"

EduCaixa és un projecte elaborat amb el convenciment que l'educació és un motor social cabdal i que l'accés a una educació de qualitat és el mitjà per garantir el desenvolupament sostenible. És per això que, des de fa més de deu anys, EduCaixa facilita a equips directius d'escoles, professorat i alumnat múltiples recursos per fer l'aprenentatge més ric, més significatiu i més integral.

EduCaixa és un projecte elaborat amb el convenciment que l'educació és un motor social

Els tres eixos d'acció d'EduCaixa

EduCaixa se centra en tres eixos d'acció per sumar-se a una nova oferta educativa que fomenti la transformació i converteixi la Fundació ”la Caixa” en un agent actiu d'aquest canvi.

El primer eix té a veure amb el desenvolupament competencial de l'alumnat. La intenció, doncs, és oferir una gran varietat de recursos i activitats educatives, de demostrada eficiència, enfocats a fomentar el progrés competencial de l'alumnat.
 


Vídeo de Fundació "la Caixa" sobre educació/ Fundació "la Caixa"

El segon eix es basa en el creixement professional d'equips directius i docents. Així doncs, es tracta de formar professorat i equips directius en metodologies i continguts que afavoreixin la transformació educativa, tot posant èmfasi en el lideratge per a l'aprenentatge de l'alumnat.

El tercer eix aborda la generació i transferència d'evidències. L'objectiu és promoure l'avaluació com a eina clau per detectar iniciatives i models educatius d'èxit. I transferir les evidències d'aquestes avaluacions a tota la comunitat educativa per convertir-les en la base del canvi.

The Challenge by EduCaixa

Dins d’aquests objectius, la Fundació “la Caixa” impulsa The Challenge by Educaixa. Gràcies a aquest projecte, 77 joves talents de diferents centres educatius d'Espanya han estat escollits com a guanyadors de The Challenge 2022. Els premiats, dividits en 22 equips, viatjaran a Silicon Valley aquest estiu per conèixer en persona les universitats i les empreses capdavanteres de la meca de la tecnologia.

77 joves talents espanyols han estat escollits com a guanyadors de The Challenge 2022

L'experiència als Estats Units, entre el 28 de juny i el 12 de juliol, comptarà amb la presència del popular youtuber mallorquí Miquel Montoro, ambaixador de The Challenge. Montoro ha anunciat la seva incorporació al viatge durant la gala de premis virtual celebrada al metavers el passat 24 de maig.

Els 22 equips guanyadors de The Challenge 2022 són joves talents de 3r i 4t d'ESO, Batxillerat i Cicles Formatius de Grau Mitjà. Concretament, han estat seleccionats entre els 100 equips que van participar en un Campus de Barcelona el maig passat, després d'una primera selecció realitzada entre 1.252 candidatures de 297 centres educatius de tota la Península.

MontoroFundacionCaixa

Miquel Montoro durant la seva intervenció a The Challenge/ Fundació "la Caixa"

Els participants de The Challenge 2022 tenien el repte de desenvolupar projectes innovadors i responsables, emmarcats dins dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de les Nacions Unides, amb la intenció d'aportar solucions amb impacte positiu per a la societat. Podien triar entre quatre itineraris: Emprende, BigData, BeCritical i Steam.

Global Partners Congress

Per tal de generar evidències que permetin millorar la tasca dels educadors, la Fundació “la Caixa” ha coorganitzat aquest 26 i 27 de maig el Global Partners Congress, amb l'Education Endowment Foundation (EEF), una trobada internacional d'experts per promoure evidències educatives.

L'esdeveniment, celebrat al CosmoCaixa, ha reunit, entre altres, membres dels ministeris d'Educació del Regne Unit, Espanya i el Camerun i delegacions de països com Austràlia, Itàlia, Portugal i Alemanya. També a institucions com la UNESCO, Teach for All, 3i, JPAL, l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OECD) i The Campbell Collaboration.

L'Education Endowment Foundation i la Fundació “la Caixa” han coorganitzat aquest 26 i 27 de maig el Global Partners Congress

A la conferència inaugural, la directora general adjunta de la Fundació “la Caixa”, Elisa Durán, la directora executiva de l'EEF, Becky Francis, el cap de la Unitat d'Educació de l'Organització dels Estats Orientals del Carib, Sisera Simon i la directora d'EduCaixa, Maria Espinet, han intervingut en un plenari titulat “Evidence informed education responses to covid-19”.

GlobalPartnersCongressFundacionCaixa
Javier Bertolín, Becky Francis i Elisa Duran al Global Partners Congress/ Fundació "la Caixa"

Una de les principals conclusions extretes del Global Partners Congress és que tal com passa en àmbits com la medicina i la tecnologia, l'educació també està cridada a incorporar les evidències a l'hora de dissenyar, implementar i avaluar els mètodes i les pràctiques.

Una altra idea rellevant que s'ha abordat al Global Partners Congress és que la investigació en el camp de l'educació ofereix resultats que permeten millorar els processos d'ensenyament i aprenentatge i prendre decisions fonamentades sobre polítiques, tant des de les escoles com des dels governs.