A finals de setembre, l'estiu fuig, tot deixant pas a la tardor. Tornem al nostre dia a dia, a gaudir de les petites coses. Després d'una estació vigorosa i joiosa, la tardor tendeix a emocionar. I és que les vivències de l'estiu xoquen amb la tornada a la rutina, fet que fa aflorar els sentiments que ens acompanyen al llarg de l'any.  Així, la música festiva de l'estiu es converteix en sentimental i sensitiva a la tardor. Ara bé, tardor no és sinònim de tristesa. 

Si fem un tomb per les cançons més conegudes dedicades a la tardor, ens adonem que aquesta potència sentimental és molt present. D'entrada, n'és prova la cançó November rain de Guns N' Roses. Certament, Axl Rose va endevinar la tecla amb aquesta composició, una peça idònia per a un diumenge plujós en què no es contempla que surti el sol. Cadascú pot interpretar el significat de la metàfora com vulgui, però el que sí que cal tenir present és que: "Res dura per sempre, ni tan sols la pluja de novembre".

Certament, la música festiva de l'estiu es converteix en més sentimental i sensitiva a la tardor. I l'Auditori de Barcelona així ho demostraI és que, el 14 de setembre, la Biennal de Quartets de Barcelona inaugura la programació de tardor de la mà de Quartet Ébène i el Quartet Casals en el marc de la temporada 2022-23 '3r moviment-Mort o retorn'. Concretament, la Biennal de Quartets de Barcelona comença amb un repertori farcit d’encreuaments musicals.

En primer lloc, a Reflections on the theme B-A-C-H, Sofia Gubaidulina recupera una composició de L’art de la fuga de J. S. Bach (que tindrà un paper central a la Biennal d’enguany) i n’explora les possibilitats en una obra breu, amb un cert aire fantasmagòric, que és sobretot un gran homenatge al mestre del Barroc tardà.

Fotografia del Quartet Casals/ David Ruano

En segon lloc, els assistents podran gaudir d'una gran obra, el Quartet de corda en Sol, K. 387, conegut com “La primavera”. Aquesta composició forma part de la sèrie de sis quartets que W. A. Mozart va dedicar al pare dels quartets de corda, Joseph Haydn, que era amic seu. De fet, Mozart va compondre’ls el 1782, un any després de l’estrena dels quartets op. 33 de Haydn, que el van impressionar considerablement. Doncs bé, el quartet “La primavera”, escrit cap al final de la vida del compositor, és una obra d’una gran claredat expositiva.

El 14 de setembre, s'inaugura la temporada de tardor de l'Auditori de Barcelona amb la Biennal de Quartets de Barcelona

En tercer lloc, trobem una composició jovial i animada per tancar la Biennal de Quartets de Barcelona. Es tracta del Quartet de corda n. 3 en Si b, op. 67. És una composició més aviat animada i jovial, que Brahms va crear amb la voluntat d’allunyar-se de la seriositat de la seva Primera simfonia, estrenada just una setmana després que el quartet.

Fotografia del Quartet Ébène/ Julien Mignot

Tota la programació de tardor de l'Auditori la pots consultar aquí. Val a dir, però, que d'entre tot el reguitzell de concerts que ofereix l'Auditori de Barcelona aquesta tardor, destaca l'obra Mahler 4 interpretada per l'Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC), Audrey Luna, Carolyn Sampson i Ludovic Morlot.

D'entre tot el reguitzell de concerts que ofereix l'Auditori de Barcelona aquesta tardor, destaca l'obra Mahler 4

Mahler 4 es compon de dues parts. La primera és la Quarta simfonia de Gustav Mahler. En aquesta peça, Mahler fa un viratge creatiu i situa la riquesa tímbrica de l'orquestra al servei d'una visió lluminosa, nostàlgica i beatífica del cel, expressada per un infant. L'obra culmina a l'últim moviment amb un lied sobre un poema popular procedent de Des Knaben Wunderhorn (La banya màgica de la joventut) després d'un llarg tercer moviment de profunditat tràgica. Es tracta d'una peça simfònica d'espiritualitat íntima, incompresa a la seva època, que ens revela la imaginació inesgotable d'un compositor que va marcar la història d’aquest gènere.

Audrey Luna/ Auditori de Barcelona

La segona part de Mahler 4 és Let me tell you (2012-2013) de Hans Abrahamsen. Es tracta d'un cicle de cançons d'escriptura refinada i precisa amb moments de gran lirisme sobre la novel·la homònima de Paul Griffiths que té l'Ofèlia de Hamlet com a protagonista. És una partitura de temperament teatral que ha rebut reconeixements a tot Europa des de la seva estrena.


Video promocional de la temporada 2022-23 de l'Auditori de Barcelona/ Auditori de Barcelona

Aquesta tardor, no t'apaguis perquè l'estiu s'ha acabat. Descobreix la bellesa de la tardor amb l'Auditori de Barcelona.