La contaminació de l'aire és una amenaça per a les persones. Tant és així que, segons l'OMS, és el principal risc ambiental que perjudica la salut de les persones a les ciutats. I és que la contaminació de l'aire deteriora la salut del conjunt de la població. Concretament, incrementa la mortalitat prematura i escurça l'esperança de vida. Especialment, la pol·lució de l'aire és un perill per aquell segment poblacional més vulnerable: infants, ancians, dones embarassades i persones amb problemes de salut.
Segons l'OMS, la contaminació de l'aire és el principal risc ambiental que perjudica la salut de les persones a les ciutats
Per acabar amb els efectes nocius dels gasos contaminants, l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i 5 municipis metropolitans -Barcelona, Hospitalet de Llobregat, Sant Adrià de Besòs, Esplugues de Llobregat i Cornellà de Llobregat- han creat una de les zones de baixes emissions més gran d’Europa que restringeix la circulació als vehicles més contaminants: la ZBE Rondes BCN.
Les ZBE's són una de les mesures més efectives per combatre la contaminació de l'aire i millorar-ne la qualitat. "Amb la pandèmia ens vam adonar que la qualitat de l’aire va millorar moltíssim i ara, la mobilitat aflora de nou i la contaminació repunta. Tota la comunitat científica està en aquesta línia. La contaminació de l’aire provocada per la mobilitat és un problema de salut", explica Carles Conill, director de Serveis de Mobilitat Sostenible d'AMB.
Totes les ciutats espanyoles de més de 50.000 habitants estan obligades a instaurar les ZBE
Doncs bé, segons la nova Llei de Canvi Climàtic, totes les ciutats espanyoles de més de 50.000 habitants (i algunes de més de 20.000) estan obligades a instaurar ZBE. "L’Àrea Metropolitana de Barcelona i els ajuntaments han estat pioners en prendre aquestes mesures. La legislació ambiental acompanya la descarbonització i l’aposta en valor de la zona de baixes emissions. Si fa cinc anys era quelcom a explicar, ara és obligatori per llei estatal", apunta Conill.
Una mesura que s'estén arreu d'Europa
Nombroses ciutats europees també estan implementant les ZBE per fer front a la contaminació atmosfèrica i per avançar cap a una mobilitat sostenible. A casa nostra, amb una superfície aproximada de 100 km2 i dos milions de residents, la ZBE Rondes BCN és la més gran del Sud d'Europa.
220 ciutats europees també estan implementant les ZBE per fer front a la contaminació atmosfèrica
"La ZBE és una mesura estesa a Europa, però és nova aquí. Es tracta de la mesura de mobilitat més eficaç i efectiva segons l’Aliança Europea de Salut Pública perquè es dedica a restringir segons els vehicles més contaminants", assenyala Marc Iglesias, cap del Servei de Gestió de la Mobilitat Sostenible de l'AMB. I afegeix que "reduir un vehicle vell equival a reduir-ne entre uns 25-30 vehicles nous".
Segons l’Agència Europea del Medi Ambient (AEMA), les ZBE són les mesures més eficients. En aquest sentit, l'AEMA xifra la reducció d’emissions de les ZBE en un 30%.
L'AEMA xifra la reducció d’emissions de les ZBE en un 30%
"Estem desplegant la ZBE al territori metropolità. Les més conegudes són les de Barcelona, però també n’hi ha a Sant Joan Despí o Sant Cugat. La nostra idea és anar-ho implementant en ciutats que agrupen un nivell elevat d’habitants. Els vehicles són els causants del 80% de les emissions que respirem a l’àrea urbana", ha detallat Iglesias.
El model de la ZBE Rondes BCN
El model de la ZBE Rondes BCN de l'AMB, que també s'està aplicant a altres municipis de la metròpoli de Barcelona com són Sant Cugat del Vallès i Sant Joan Despí, té les següents característiques:
Model d'ordenança comuna. La posada en funcionament de les ZBE a l'AMB parteixen d'un model d'ordenança comuna a tots els municipis que la integren. D'aquesta manera, la ZBE limita, de dilluns a divendres laborables, entre les 7.00 i les 20.00, els vehicles més contaminants, és a dir, els que no disposin d'etiqueta ambiental de la DGT (Zero, Eco, C i B) no hi poden accedir ni circular les ZBE.
Sistema d'etiquetatge de la DGT. Les ZBE es basen en l‟ús del sistema estatal d‟etiquetatge de vehicles de la DGT. La definició de restriccions ve determinada per la classificació de vehicles a causa del potencial contaminant del Reglament General de vehicle (article E. Annex II, Ordre PCI / 810/2018).
Senyalització comuna a l'AMB. La DGT ha fixat una senyalització comuna per a totes les ZBE sobre la base del model AMB (circumferència vermella i cotxe dins).
Principals resultats de la ZBE Rondes BCN
L'establiment de la ZBE de ZBE Rondes ha reduït la circulació dels vehicles més contaminants, de més del 20% el 2017 a menys del 2% actualment. La reducció dels principals contaminants. Concretament, les emissions de PM10 dels vehicles circulants s'han reduït un 20% i el factor mig d’emissió de diòxid de nitrogen (NOX) un 50%.
A més, l'Agència Europea de Medi Ambient ha indicat que l'establiment de la ZBE Rondes BCN redueix gairebé un 30% les emissions contaminants a Barcelona. Per acabar-ho d'adobar, el parc mòbil va passar a emetre un 14% menys de NOX, un 13% menys de carboni negre i un 6% menys de PM10.
La importància de l'aire que respirem
L’Organització Mundial de la Salut (OMS) ha arribat a estimar en 7 milions les morts anuals per culpa de la contaminació de l'aire. Sobre aquest punt, el doctor Jordi Bañeras, cardiòleg de l’Hospital Vall d’Hebron de Barcelona, alerta del fet que "la contaminació és una epidèmia que genera un ampli espectre de malalties, sobretot cardiovasculars".
"La contaminació és una epidèmia que genera un ampli espectre de malalties, sobretot cardiovasculars", Jordi Bañeras
Bañeras fa referència a estudis duts a terme a l’àrea metropolitana de Barcelona que demostren que "els dies que hi ha més contaminació atmosfèrica, sobretot per PM2,5, s’atenen més persones amb infarts de miocardi i que, a més, són més greus i letals".
Amb tot, Bañeras urgeix les institucions i la ciutadania a actuar. "És moment que tots i cadascun de nosaltres prenguem consciència que hem de cuidar l’aire que respirem", afirma. Des del seu punt de vista, s'ha d'abordar el problema des de l'origen. "Si volem salut, busquem estratègies per disminuir el trànsit rodat i altres fonts de contaminació. Tu te’n beneficies, el món se’n beneficia", conclou