Ni "paki" ni "xinès": Tinc Nom és la campanya antiracista que ha revolucionat Barcelona, impulsada per dos estudiants de l'escola de creativitat Brother Barcelona. Es tracta d'una iniciativa que consisteix a penjar cartells a la porta de negocis regentats per persones de nacionalitats que sovint s'esmenten pejorativament i escriure-hi els seus noms reals, així com alternatives més adients per anomenar cada establiment comercial. Per exemple, en lloc de dir el "xinès" es pot dir el "basar", el "bar", l'"estilista", el "manicur" o el que vagi millor en cada cas concret. En el cas del "paki", el més correcte seria parlar d'una "botiga de queviures". I així.

Basar

Tal com explica Betevé, la campanya va començar com un treball de l'escola: l'objectiu era plantejar una situació en la qual es produís una exclusió social i oferir una solució. Els dos estudiants, la Laia i l'Àlex, es van adonar que les expressions "paki" i "xinès" són expressions molt comunes i normalitzades. Van projectar la idea, la van començar a plasmar en locals del Poblenou i en pocs dies s'ha viralitzat a les xarxes socials. Tinc Nom té el seu propi perfil a Instagram (@tengonombre_) i compta amb gairebé 8.000 seguidors. 

A banda de l'habitual resistència per certs sectors de la societat que es neguen a abandonar l'ús d'expressions racistes, la iniciativa també ha rebut crítiques per raó de llengua. I és que, originalment, va néixer en castellà: "No soy el paki" i "No soy el chino" van ser els primers lemes. Alguns usuaris de les xarxes es van queixar perquè fer-ho només en castellà també era racista, ja que significava suposar que les persones protagonistes de la campanya no entendran el català. Arran de les peticions, els impulsors de la iniciativa van dissenyar també els cartells en llengua catalana.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!