D'entre tots els trens blancs i liles de Renfe, aquest dimecres un de color vermell destacava a l'Estació de França de Barcelona. Es tracta de l'Al Andalus, un tren turístic de luxe amb més d'un segle d'història. Diversos admiradors d'aquest tren no han volgut perdre l'ocasió de veure'l en directe i han esperat que passés per les estacions catalanes. Generalment, l'Al Andalus no fa parada a Barcelona, ja que la seva ruta principal és per diverses ciutats andaluses, però aquest 2023 ha ampliat l'oferta amb nous trajectes.
La singularitat d'aquest tren, a banda del luxe, rau en el fet que és el tren més llarg que circula per les vies espanyoles. Compta amb 14 cotxes, distribuïts en dos cotxes restaurant, un cotxe cuina, un cotxe bar, un cotxe saló, set cotxes llit, un cotxe per a la tripulació i un generador, i en total fa 450 metres de longitud. Es va construir a finals dels anys 1920 i originalment el va fer servir la monarquia britànica per viatjar des de Calais fins a la Costa Blava, segons recull el web de l'Al Andalus. Però no va començar a funcionar com a tren turístic fins a l'any 1985, quan es va rehabilitar. Va estar en marxa fins el 2005, i llavors va haver d'aturar la seva activitat per manca de rendibilitat. Set anys després, el 2012, es va fer una nova restauració i l'històric tren va tenir un nou renaixement.
El tren inclou habitacions de dia, equipades amb sofàs, una tauleta i una dutxa; o habitacions de nit, amb llits. Els preus van des dels 8.000 euros per una cabina individual estàndard, fins als 11.200 euros per una habitació deluxe doble.