Unió de Pagesos ha interposat una denúncia davant de l’Agència Catalana del Consum a Ametller Origen SL per pràctiques contràries a la Llei del Codi de Consum de Catalunya en la seva publicitat en els anuncis a Google, per anunciar-se com a supermercat ecològic sense ser-ho, i com a proveïdor de fruita i verdura ecològica a domicili.
El sindicat va detectar que a l'introduir en el cercador Google les paraules “supermercat ecològic” (sense accent), “fruita ecològica” (sense accent) i “verdura ecològica” (sense accent) hi apareix com a referència i com anunci la web de venda en línia de l’empresa Ametller Origen SL. No obstant això, un cop l’usuari entra en aquesta plataforma només pot trobar 16 dels centenars de productes certificats com a ecològics. Pel que fa a la fruita i la verdura, només els productes a base de germinats de llavors estan certificats com a ecològics.
Sense certificat
A més, Ametller Origen SL no està certificat pel Consell Català de Producció Agrària Ecològica [CCPAE] per a la venda minorista de fruita i verdura ecològiques i, per tant, no pot comercialitzar fruita i verdura ecològica a doll en els seus establiments ni elaborar cistelles amb aquests productes per portar-los a casa del consumidor final, a no ser que estiguin envasats, com en el cas dels germinats de llavors ecològics que comercialitza.
Unió de Pagesos considera que aquesta pràctica publicitària d’Ametller Origen SL és contrària al que estableix la Llei del Codi de Consum de Catalunya en el punt 1 de l’article 123-7, perquè no s’ajusta a la naturalesa del producte al no comercialitzar fruita ni verdura ecològiques (excepte els germinats esmentats); en el punt 1 i 2 de l’article 126-1, perquè indueix a engany al consumidor; en el punt 1 de l’article 211-3, per no ajustar-se als principis de veracitat i objectivitat induint a confusió al consumidor; i en les lletres d), e) i f) de l’article 331-2, a l'atorgar-se el distintiu de fruita ecològica a domicili sense estar certificat per aquesta activitat i quan només comercialitza germinats envasats ecològics.
El sindicat continuarà denunciant les males pràctiques en el comerç minorista de productes ecològics per posar fi a activitats de frau al consum i a la competència deslleial que pateixen els operadors ecològics que certifiquen la seva activitat comercial i que, de retruc, estan repercutint en una pressió per reduir el preu en origen d’aquests productes. Unió de Pagesos recorda als consumidors la conveniència que usin el dret que tenen i verifiquin els segells (l’eurofulla en producte ecològic) i l’origen i exigeixin els certificats als comerços que fan la venda a doll (el certificat d’acreditació que emet el Consell Català de la Producció Agrària Ecològica). També adverteix que no es deixin confondre per estratègies de màrqueting fraudulent que aprofiten la confusió entre les persones consumidores respecte a tants segells (DOP, IGP, PI, PAE, Marca Q, Benestar Animal, vegà, vegetarià, biodinàmica, etc) i eslògans (producte natural, producte sostenible, producció controlada, etc) per incrementar marges comercials a costa de la pagesia. Els consumidors tenen dret a la informació suficient i veraç en el sector agroalimentari.
Resposta d'Ametller Origen
Aquest diari ha contactat amb Ametller Origen i això és el que han comentat: "Actualment, a les nostres botigues es poden trobar diverses referències ecològiques, com carn, ous, llets, pa, cereals, entre altres productes, per satisfer la demanda dels nostres consumidors. Disposem de la certificació CCPAE per a la comercialització de producte ecològic sota la marca Ametller Origen. En el cas de les fruites i verdures, apostem per la producció integrada i l’agricultura sostenible, el 100% dels nostres cultius ho són des de fa anys.
Fa poques setmanes hem certificat el 100% de les nostres finques en la certificació GRASP que reconeix les bones pràctiques agrícoles aplicades als productes, així com als treballadors en matèria de salut, seguretat i benestar, obtenint una puntuació de 10 sobre 10.
Els anuncis als quals es fan referència, són dinàmics de Google que combinen diferents paraules clau en el cercador. "