Booking és una plataforma de recerca i reserva de viatges i allotjament en línia. La seva missió és fer que conèixer el món sigui més fàcil per a totes les persones, però últimament s'ha prestat per a alguna cosa més i que no és positiu, tal com precisa l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU).

La OCU ha llançat una alerta sobre una nova estafa que està proliferant a la plataforma de reserves Booking. L'engany, que es basa en la tècnica del phishing, consisteix en l'enviament de missatges privats als usuaris per part de ciberdelinqüents que es fan passar per l'hotel on tenen una reserva.

En aquests missatges, els estafadors informen l'usuari que la seva reserva serà cancel·lada si no proporciona certes dades personals i bancàries en un termini de 24 hores. Per a això, inclouen un enllaç en el missatge que porta a una pàgina web falsa que imita la de Booking.com

Si l'usuari punxa en l'enllaç i introdueix les seves dades a la pàgina falsa, els ciberdelinqüents podran robar la seva informació personal i bancària, i utilitzar-la per realitzar compres fraudulentes o buidar els seus comptes bancaris.

hotel vistes platja - unsplash
hotel vistes platja - unsplash

Com evitar ser víctima d'aquesta estafa?

La OCU ofereix els següents consells per evitar ser víctima d'aquesta estafa:

1. No facilitis mai les teves dades personals o bancàries a través d'un missatge privat en Booking.com. La plataforma mai no et demanarà aquesta informació per aquest mitjà.

2. Desconfia dels missatges urgents o que et pressionen per actuar ràpidament. Els estafadors solen utilitzar aquest tipus de tàctiques per crear una sensació d'alarma i que l'usuari no pensi amb claredat.

3. Si tens algun dubte, posa't en contacte amb Booking.com o amb l'hotel directament a través de la seva pàgina web oficial o del seu número de telèfon.

Cal ressaltar que, encara que la plataforma és segura i compleix les mesures necessàries per protegir els seus usuaris contra aquest tipus de delictes, són molts els usuaris que continuen caient en la trampa en proporcionar inadvertidament accés a certes dades, facilitant així les estafes, tal com assenyala Semana en el seu lloc web.

El cert és que aquests enganys incrementen durant l'estiu, ja que s'aprofiten d'aquest auge per dur a terme tota mena d'estafes i enganys amb l'objectiu d'aconseguir els diners de les persones.

El més sorprenent d'aquest cas és que des de Booking, asseguren que no els han hackejat el sistema, sinó que són els perfils dels hotels registrats en web els que estan sent suplantats. Per la seva part, els hotels estan negant tota responsabilitat, la qual cosa també els eximeix d'haver de reemborsar a les víctimes aquests diners robats, segons el ressenyat per El Economista.

Per tal motiu l'OCU recorda que és important estar sempre alerta davant d'aquest tipus d'estafes i prendre les mesures necessàries per protegir-se. Sobretot, per a aquesta època d'estiu on aquesta espècie d'estafes s'accentuen a causa de les vacances d'estiu.