Els bars de la platja i els xiringuitos són un clàssic durant l'estiu a Euskadi. Tanmateix, en algunes ocasions, pot succeir que ens sorprengui el compte quan arriba el moment de pagar. L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) del País Basc ha advertit contra "abusos" en aquest tipus d'establiments. Així, ha recordat que pràctiques com "preus segons mercat" o el cobrament de suplements per serveis o coberts i d'altres sense informar estan prohibides.
En un comunicat, la OCU ha assenyalat que la "majoria" dels xiringuitos i establiments d'hostaleria en zona de platges "treballen amb qualitat i respecte pels drets dels consumidors, però entre tanta oferta i oportunitat de negoci, no falta qui |tracta de fer l'agost amb pràctiques inacceptables i il·legals".
L'Organització de Consumidors i Usuaris ha explicat que l'exhibició a les cartes dels "preus segons mercat" és una "pràctica, comuna i estesa al sector hoteler no només del litoral, que està expressament prohibida en el nostre ordenament, i el consumidor pot negar-se a pagar el preu indicat així, i exigir que se li apliqui el preu d'un producte similar que estigui reflectit a la carta".
Una altra cosa és el cobrament del pa, tortells, aperitius o complements que apareguin degudament informats en carta, "fins i tot quan puguin vorejar el ridícul, com el cobrament del gel en les begudes, la llet per al cafè o, fins i tot, l'aigua calenta per al te". En aquests casos, malgrat que OCU ho considera una mala pràctica, "no es podria al·legar la seva il·legalitat".
La OCU ha recordat que "els preus de les cartes han de ser finals, impostos inclosos, i reflectir si estan afectats per algun suplement pel fet de consumir en terrassa o un espai determinat".
A més, ha afirmat que sempre cal demanar el tiquet o factura, on han d'aparèixer desglossats tots els conceptes facturats, i en cas de detectar-se alguna anomalia o abús, exigir i emplenar el full de reclamacions. "Els nostres drets no estan de vacances", ha afirmat.
Demanar la carta és una opció essencial per demanar amb tranquil·litat
OCU Euskadi ha recordat que "no és obligatori elegir un determinat menú, ja que l'establiment hauria d'estar preparat per oferir els plats que recull la carta, igual que qualsevol altre dia de l'any i al mateix preu". Si finalment el comensal es decanta per un menú, ha advertit, "convé demanar la carta per comparar preus, a més de comprovar el tipus i nombre de begudes incloses".
Altres abusos freqüents que no poden succeir
Altres "abusos", segons la OCU, són no oferir una carta física del menú; què falti una referència en els preus "segons mercat" (com un preu per quilo) o que no s'avisi del preu d'un producte fora de carta; que el preu en carta no inclogui l'IVA i es vulgui després cobrar; o cobrar pel servei de taula o pel cobert, que és "il·legal" perquè "està implícit en el mateix servei d'hostaleria".
A més, segons ha recordat la OCU, l'aigua de l'aixeta tampoc no pot cobrar-se, ja que la seva dispensació és gratuïta i obligatòria si el client la sol·licita. Finalment, ha indicat que la decisió de deixar propina és voluntària i no hi ha cap norma que obligui els clients a fer-ho. Tampoc no pot rebutjar-se el pagament en efectiu, encara que sí que pot rebutjar-se el pagament amb targeta si s'adverteix clarament abans de consumir.