Les rebaixes d'estiu 2022 comencen amb una mala notícia per a la teva economia, sobretot si ets client habitual de Zara i, a causa del confinament per covid, t'has acostumat a fer les compres online en lloc d'anar físicament a la botiga de torn. Coincidint amb l'inici del seu període de les seves segones rebaixes, Zara ha començat a cobrar despeses d'enviament en certes condicions on prèviament la comanda t'arribava a casa de forma totalment gratuïta. En concret, des del dia 22, si la teva comanda online només inclou articles amb descompte (una cosa molt normal en plenes rebaixes), hauràs de pagar 3,95 euros per l'enviament estàndard, fins i tot si la teva cistella virtual supera els 30 euros (condició que, fins ara, et deslliurava de pagar per l'enviament). El mateix passa si decideixes recollir la comanda en un punt de lliurament: pagaràs 3,95 euros si només has comprat articles rebaixats, com roba o accessoris.
Si vols que les despeses d'enviament de la teva compra online a Zara siguin gratuïtes, tens 2 opcions: o recollir la comanda en la botiga (i això és complicat en plenes rebaixes perquè molts establiments desactiven aquesta opció) o bé incloure a la teva cistella virtual algun producte que no estigui rebaixat (la qual cosa anul·la completament el propòsit estalviador de comprar en rebaixes). Aquesta mesura ja ha sorprès els primers clients de les rebaixes de Zara, ja que, en els últims dos anys, aquesta firma d'Inditex havia convertit el seu enviament estàndard en una opció totalment gratis per facilitar la vida durant les èpoques més dures de la covid.
A més, en un futur pròxim, Zara podria implementar una altra mesura polèmica que ja s'ha posat en marxa en altres països: cobrar les devolucions amb recollida a domicili. Al Regne Unit o a Alemanya, per exemple, si has comprat una comanda online a Zara, i vols tornar-la, has de pagar 1,95 euros de despeses d'enviament, que s'acaben restant del total del teu reembors. Ara per ara, a Espanya les devolucions són gratuïtes, però en qualsevol moment podrien deixar de ser-ho. Quan això passi, l'enuig per part dels seus clients estarà més que servit. Segons un estudi d'Outvio, empresa especialitzada en optimitzar processos d'e-commerce, el 66,6% dels compradors espanyols donen per fet que la devolució sempre és gratuïta, i un 45% dels consumidors admet que deixaria de comprar a qualsevol botiga si de sobte les devolucions costen diners. Què faries tu si l'esmentada situació s'acabés produint?
Una altra prova que indica que aviat Zara començaria a cobrar-te per les devolucions és que això ja és una realitat en altres marques sota el grup Inditex, com és el cas d'Oysho o Pull & Bear. En ambdues botigues, una devolució a domicili costa 3,95 euros (es dedueix del teu reembors). En el cas d'Oysho, tornar una comanda online deixant-lo en un punt de lliurament costa 2,95 euros (en comandes menors de 40 euros). L'objectiu d'aquestes mesures cada vegada més comunes és incentivar el consumidor a tornar les seves comandes online en botigues; Inditex i companyia guanyen especialment temps, ja que, si ve el client amb la comanda que no vol, els productes tornats es poden recol·locar amb més celeritat a la cadena de distribució.
I a què es deu l'inesperat canvi de cobrar despeses d'enviament en comandes online amb productes exclusivament rebaixats? Segons explica una exhaustiva anàlisi d'El Diario, la causa principal és un augment tant de les compres online com de les devolucions online. Aquestes últimes ara representen un 15-30% del total d'unitats comprades en botigues online. Per a les marques, això implica que el cost de les despeses d'enviament , antany marginal a causa que molts consumidors preferien comprar en botigues, s'ha fet rellevant i comença a afectar els seus marges de beneficis.