La 55a edició del Festival de Sitges arriba amb gairebé 300 propostes cinèfiles que es podran veure a les sales de cinema de la ciutat durant 10 dies, del 6 al 16 d'octubre. L'àmplia oferta d'una cartellera que té el cinema fantàstic en comú pot fer que triar què anar a veure sigui gairebé missió impossible. Per això hem seleccionat 10 films que, a l'espera que hi hagi sorpreses mediàtiques d'última hora, de moment ressonen amb força tant per la crítica com en les butaques del festival. Cal destacar, a més, alguns documentals sobre icones del gènere de terror, com [REC] Terror sin pausa, sobre els 15 anys del superlatiu fenomen terrorífic creat per Jaume Balagueró —que també inaugura el Festival de Sitges 2022 amb Venus— o Hollywood Dreams & Nightmares: The Robert Englund Story, que comptarà amb la presència de l'actor que va interpretar Freddy Krueger a la gran pantalla.
🎞️ Festival de Sitges 2022: programa, entrades i tot el que has de saber del cicle de cinema fantàstic
🎫 Entrades per al Festival de Sitges 2022: preus i on comprar-les
1. Occhiali Neri, de Dario Argento
La Diana és una jove que va perdre la vista, i troba un guia en un jove xinès: en Chin. Els dos es veuran abocats a acabar amb un perillós assassí en sèrie a través de les zones més fosques d'Itàlia. Després d'uns anys de retir, l'aclamat director italià Dario Argento torna al setè art amb una història de terror que ja va presentar al Festival de Berlín, i també estarà a la ciutat per acontentar seguidors i crítica.
2 i 3. Incroyable mais vrai + Fumer fait tousser, de Quentin Dupieux
Incroyable mais vrai (Incredible but true) parla d'una casa que sembla tenir-ho tot, però que poc a poc demostrarà que no tot és bo. L'Alain i la Marie compren una nova llar que té un soterrani amb estranyes propietats que causa una estranya addició en la Marie. La parella es debatrà entre compartir el seu secret amb els seus nous veïns, en el que acabarà sent una sàtira sobre l'obsessió amb la joventut. El director Quentin Dupieux, que rebrà el Premi Màquina del Temps, signa aquesta obra, però no és l'única que projectarà en el Festival de Sitges: farà doblet amb Fumer fait tousser, també una sàtira del cinema de superherois.
4. Pearl, de Ti West
El director Ti West, que també rebrà el Premi Màquina del Temps, ens obliga a viatjar fins principis del segle XX en aquesta preqüela de la icònica X (2022). En aquesta ocasió, la història se centra en la Pearl, una noia atrapada a la granja familiar que ha de cuidar el seu pare sota l'atenta mirada d'una mare devota. Un ambient repressiu i opressor que la protagonista detesta i que xoca frontalment amb tots els seus anhels de llibertat.
5. Mantícora, de Carlos Vermut
Després de signar peces alternatives i contemporànies com Magical Girl (2014) o Quién te cantará (2018), arriba la nova proposta de Carlos Vermut. Mantícora (Manticore) parla d'en Julián, un exitós dissenyador de videojocs que viu turmentat per un secret. Però quan la Diana entra a la seva vida i ell senti que pot aconseguir ser feliç, tota la seva vida farà un gir. Drama i perversió són els ingredients d'aquesta estrena.
6. Venus, de Jaume Balagueró
El film que inaugura el Festival de Sitges 2022 el proper 6 d'octubre. Una ballarina roba una bossa del club nocturn on treballa; un fet que propiciarà que la comencin a perseguir i es vegi obligada a amagar-se a l'apartament de la seva germana. Però el que no sap és que allà tampoc estarà segura del tot. El director Jaume Balagueró, creador del fenomen REC que enguany compleix 15 anys, torna amb una història que mescla thriller amb terror en estat pur.
7. Inu-oh, de Masaaki Yuasa
I un altre premiat amb el Premi Màquina del Temps. Aquest cop, des de l'animació. Masaaki Yuasa, nom clau del cinema d'animació, parla de l'Inu-Oh, un autèntic artista de Sarugaku Noh (una varietat japonesa del teatre popular) que va tenir un gran èxit al Japó del segle XIV, però que avui en dia és poc conegut per la poca informació que hi ha. Per això el director ha volgut posar-hi llum, i ho fa a través de la llegendària amistat entre el personatge i un artista de Biwa amb qui va tenir una profunda relació.
8. La piedad, d'Eduardo Casanova
Un vincle maternofilial que aclapara i supera tots els murs, inclús fins a arribar a la toxicitat més ferotge. Interpretada per Ángela Molina i Manuel Llunell, Eduardo Casanova ens porta la història de la Lili i en Mateo, mare i fill que professen una gran relació de dependència, fins que a un d'ells li diagnostiquen una malaltia mortal. Després de causar furor i polèmica amb Pieles (2017), el seu primer film com a director, Casanova es consolida com una de les veus més singulars del panorama espanyol.
9. Nocebo, de Lorcan Finnegan
Eva Green trepitjarà Sitges gràcies a aquesta pel·lícula del director Lorcan Finnegan. Ens porta la història d'una dissenyadora de moda que pateix una misteriosa malaltia, fins que una assistenta filipina arriba a casa seva i comença a utilitzar la medicina popular del seu país per curar-la. I la veritat sortirà a la llum. Un film que té un trasfons de denúncia i que desprèn una gran imaginació.
10. Cerdita, Carlota Pereda
Després de dirigir i fer de guionista en cinema i sèries, Carlota Pereda s'estrena amb un llargmetratge sobre la grassofòbia i el bullying. Estrenat al Festival de Sundance, i basat en el curt premiat de la mateixa directora, Cerdita explica com la Sara pateix l'assetjament d'algunes noies, i com un dia un desconegut segresta les assetjadores que li fan la vida impossible a la Sara.
11. Hunt, de Lee Jung-Jae
El juego del calamar va catapultar el rostre de Lee Jung-Jae, el seu protagonista, que ara també s'estrena debutant com a director per primera vegada en un thriller de trasfons polític que també protagonitza. Ens traslladem a 1980, quan l'assassinat del president Park deixa la República de Corea en una situació delicada. És llavors quan Corea del Nord veu la situació com una oportunitat i decideix enviar-hi un espia, a qui dos responsables de la seguretat sud-coreana hauran d'atrapar.