Un dels fenòmens que ha arribat trepitjant fort en els últims mesos —els últims anys, de fet és la considerada com a literatura millennial, que podríem descriure com aquella que posa al centre del debat preocupacions i conflictes generacionals entre aquells que ronden la trentena. Algunes de les novel·les més destacades, de fet, les han publicat noves veus per parlar de l’angoixa, la incertesa, la inestabilitat emocional o la precarietat. Aquest Sant Jordi 2022, la tria de molts lectors i lectores anirà enfocada precisament a això: a trobar noves vies per entendre i comprendre totes aquelles preguntes que es fan i que, sovint, no tenen una resposta fàcil.
🌹 Sant Jordi 2022, en directe: última hora de la diada del 23 d'abril
Un llibre que l'escriptora Zadie Smith va definir com "la novel·la que per fi explica què és ser jove avui". Fins i tot el mateix Barack Obama li ha regalat paraules d'excel·lència i va confessar que era un dels seus llibres preferits de l'any 2020. Brillo (Blackie Books) és l'estrena de Raven Leilani al món de la novel·la, un llibre brutal que ha esdevingut un retrat acurat de tota una generació. El sentiment de pertinença i la soledat són els pilars base de l'argument, que narra la història de l'Edie, una artista negra de Brooklyn que travessa la seva vintena plena de debats i situacions personals complicades —des de la sexualitat fins els problemes laborals o d'habitatge—, i és llavors quan comença una relació amb l'Eric, un home blanc de 40 anys.
En l'era digital, la figura de l'influencer constitueix un fenomen fonamental per a la cultura pop, la societat de consum i el capitalisme. La seva frontera va molt més enllà d'Internet: tothom s'ha vist abduït per aquesta nova manera d'enfocar la publicitat i viure dins les xarxes socials, sobretot les generacions millennial i zeta. Influencers: la ideología de los cuerpos publicitarios (Península), d'Ole Nymoen i Wolfgang M. Schmitt, obliga a fer una reflexió profunda i genera un profund debat sobre la influència i manipulació d'aquests nous rols mediàtics digitals.
📚 Llibres Sant Jordi 2022: 28 recomanacions i totes les novetats editorials de l'any
Aquesta novel·la podria considerar-se literatura millennial, però també testimoni de qualsevol altra generació. I aquesta és la seva gràcia universal. El món es torna senzill (Empúries) és la crònica d'una erupció emocional. És un procés de combustió interior que parteix de la fase inicial d'emotivitat d'una noia de catorze anys fins a arribar al llindar de la primera maduresa. La seva evolució, també, és la d'una generació empesa a l'evolució personal immediata i a l'exploració dels desitjos i la gestió de les contradiccions. Laura Gost ofereix un testimoni coherent i honest a favor de la llibertat d'elecció com l'única manera vàlida de viure.
Cansats, fracassats, amb ansietat, emprenedors, precaris o narcisistes: com es defineix una generació gastada per l'ombra d'un capitalisme ferotge? Aquesta és la gran pregunta que es planteja el filòsof Eudald Espluga a No seas tú mismo (Paidós), un assaig que pretén crear punts d'unió per explicar per què la generació millennial és una generació fatigada i sobreexposada als discursos buits de la superació personal. També parla del capitalisme digital, del neoliberalisme i de tot el que se'ns ha imposat socialment per aconseguir el suposat èxit. Una reflexió imprescindible per qüestionar-nos.
La Yaiza, la protagonista vol deixar la seva parella però no sap com. Dubta sobre això i sobre moltes altres coses: de fet, dubta sobre quasi tot. A Listas, guapas, limpias (Caballo de Troya), Anna Pacheco presenta una dona que està en permanent conflicte amb les seves idees polítiques, la construcció social del seu gènere i la seva classe, tot mentre agafa les referències de la cultura pop dels 90 i els 2000 per gestionar - o desconnectar - la seva fugida cap endavant.