Quan arribem a finals de desembre, tots ens posem a fer llistes de les 10 millors sèries de l’any. Ara, que ens trobem just a la meitat de 2022, sembla lògic fer-ne una amb les 5 millors que hem pogut veure fins ara. Una llista que deixarà a tothom descontent perquè és completament subjectiva, però que està formada per un conjunt de sèries que, per una raó o altra, ens sembla que val la pena destacar. Menció especial a les que per ben poc s’han hagut de quedar fora, com Pachinko d’Apple TV+, Heartstopper de Netflix i La ciudad es nuestra d’HBO Max.
A vegades, les històries més senzilles són les que acaben funcionant millor, perquè també poden arribar a ser les més profundes. És el cas d’aquesta joia d’HBO Max que segueix a una dona de mitjana edat, la Sam, tornant a la seva ciutat natal, on no acaba d’encaixar. Interpretada per una magnífica Bridget Everett, la protagonista s’anirà descobrint a ella mateixa i a tota una comunitat de persones que tampoc formen part dels cànons socials al llarg de set emotius episodis que ens parlen de la pèrdua, l’autoestima i l’acceptació.
A un dia de l’estrena dels dos darrers episodis de la temporada, Stranger Things té la possibilitat d’escalar encara més posicions a la llista si aquests estan a l’altura dels set primers. I és que la quarta temporada de la sèrie dels germans Duffer està sent la millor des de la primera gràcies una major inclinació cap al terror, el gran carisma de bona part dels seus personatges i l’aparició d’un fascinant antagonista en la figura de Vecna. La sèrie s’ha fet gran en tots els sentits duració, espais, actors—, i el creixement li ha anat de meravella.
La millor premissa de l’any (a excepció de la sèrie que ocupa el primer lloc). The Afterparty planteja un assassinat en una reunió d’antics companys d’institut on cada un dels episodis narra els esdeveniments des del punt de vista d’un dels personatges, que imprimeix el seu estil personal per oferir-nos diferents gèneres cinematogràfics. El resultat és una divertida comèdia que aconsegueix mantenir viu el misteri i acabar-lo resolent de forma satisfactòria mentre ens regala episodis tan brillants com el musical que protagonitza Ben Schwartz.
La quarta i última temporada d’Ozark no ha estat la millor de la sèrie, però només mantenint el to, la tensió i el nivell interpretatiu de les anteriors ja li és suficient per col·locar-se entre les millors del que portem d’any. Una traca final que ha sabut continuar barrejant el drama familiar amb assassinats i càrtels mentre tancava els arcs de les grans protagonistes de la sèrie, que, contrari al que podia semblar a l’inici, no era el Marty Byrde de Jason Bateman, sinó la Wendy i la Ruth de les brillants Laura Linney i Julia Garner.
A principis d’abril vam dir que Severance era la millor sèrie del 2022 fins que en vingués una altra a treure-li el títol. Bé, doncs aquesta sèrie encara no ha arribat. La magnètica història d’uns treballadors que tenen la consciència separada entre el que passa dins i fora de l’empresa continua sent la més fascinant de totes les que hem pogut veure aquest any. Un guió immaculat acompanyat de l’espectacular estètica que aporten Ben Stiller i Aoife McArdle des de la direcció i d’un potent missatge que ens fa reflexionar sobre la nostra forma de vida en el sistema capitalista.