Ha arribat el moment d’abordar de manera específica un dels grans “drames” de la llengua catalana: l’ingent nombre d’errors que cometem per la interferència lingüística del castellà, és a dir, els castellanismes.
La qüestió és tan àmplia que hem decidit tractar-la “per fascicles”, per mitjà d’un abecedari, l’abecedari dels castellanismes! I no, no és cap exageració, de paraules incorrectes per calc o per “catalanització” directa del castellà n’hi ha tantes, que ens anirà molt bé ordenar-les alfabèticament i parlar-ne lletra per lletra.
Avui començarem per la primera lletra, la a. Segur que et sorprèn veure quants castellanismes sentim en el dia a dia començats amb aquesta lletra!
Aquests en són només una mostra:
- abaratar -> abaratir
- abertura -> obertura
- acantilat -> penya-segat
- acera -> vorera
- aclarar -> aclarir
- aconteixement -> esdeveniment
- acoplar -> acoblar
- acovardar -> acovardir
- acreedor -> creditor
- acunyar -> encunyar
- adelantar -> avançar
- ademés -> a més a més
- adiestrar -> ensinistrar
- agotar -> esgotar
- alabar -> lloar
- albornòs -> barnús
- alentar -> animar
- alfombra -> catifa
- aliviar -> alleujar
- alquitrà -> quitrà
- amansar -> amansir
- amortiguar -> amortir
- ancla -> àncora
- andami -> bastida
- anonadar -> aclaparar
- apariència -> aparença
- aplaçar -> ajornar
- apretar -> prémer
- arrastrar -> arrossegar
- arrepentir-se -> penedir-se
- assafata -> hostessa
- assediar -> assetjar
- assustar -> espantar
- atemoritzar -> atemorir
- aterrissar -> aterrar
- atrassar -> endarrerir
- averiguar -> esbrinar
- avestruç -> estruç
N’has pres nota? Déu-n’hi-do, oi? Si t’has mirat bé la llista, hauries de treure una molt bona nota en el test d’avui. Endavant!
Posa't a prova!
📝 Aquí pots fer tots els tests de llengua d'ElNacional.cat