El director banyolí Albert Serra ha guanyat aquest dissabte la Concha d'Or al Festival de Cinema de Sant Sebastià pel documental sobre la tauromàquia Tardes de soledad. D'aquesta manera, Serra ha plantat cara a les polèmiques inicials, amb les acusacions de PACMA d'"humanitzar una pràctica violenta" i l'exigència de retirar la pel·lícula, i s'ha coronat al certamen internacional amb aquesta obra sobre el torero Andrés Roca Rey. Amb aquest triomf, Serra suma una tercera Concha d'Or per a un director català, després del doblet d'Isaki Lacuesta amb Los pasos dobles l'any 2011 i Entre dos aguas el 2018.
Tardes de soledad és una aproximació en forma de retrat d'una de les estrelles del toreig actuals, Andrés Roca Rey, qui s'ha convertit en un ídol de masses en el món de la tauromàquia. Al llarg de les dues hores de film, el director català l'acompanya en una quinzena de corrides dins i fora de la plaça, unes imatges explícites que han despertat crítiques d'alguns sectors de la societat. Segons el mateix Albert Serra, el documental intenta aportar un "punt de fantasia" a les corrides, endinsant-se en una temàtica "controvertida", tal com definia en una entrevista amb l'ACN. La intenció del director català, explica, és fer reflexionar al públic sobre el desafiament i l'experiència íntima que suposa per al torero actuar a una plaça per fer "sentir i entendre alguna cosa més".
A banda del banyolí, la coproducció catalana Los destellos s'ha endut la Concha de Plata a millor protagonista per Patricia López Arnáiz. Una pel·lícula que és una adaptació de la novel·la Un cor massa gran' Periscopi), de l'escriptora basca Eider Rodríguez, que reflexiona sobre la complexitat de les relacions humanes, el dol i la pèrdua. La també coproducció catalana El llanto ha estat reconeguda amb el premi a millor direcció exaquo per Pedro Martín-Calero, que ha celebrat el guardó, tot recordant que la pel·lícula, sobre la violència masclista, també és argentina.
I és que la 72a edició del Festival de Sant Sebastià, que ha entregat aquest dissabte els guardons del Zinemaldia, ha servit per reivindicar el cinema argentí, una indústria que s'està "destruint" per part del govern de Javier Milei, tal com han denunciat alguns dels artistes presents.