Amanda Todd va ser una jove que als 15 anys va suïcidar-se a causa dels conflictes que li va provocar la seva presència a les xarxes socials. Va fer-ho després d'anunciar públicament els motius de la seva decisió: l'ànsia de reconeixement, la sensació de solitud, l'assetjament, el despit... Àlex Mañas ha portat aquesta història real al teatre, amb el títol Amanda T., i després de passar-la per la Sala Àtrium i per Madrid, la presenta al cicle de Teatre per a Joves del TNC. L'obra serà a la Sala Tallers del Teatre Nacional de Catalunya del 10 al 20 de gener i a un dia de l'estrena la gran majoria de les entrades són venudes. En aquest muntatge Laia Manzanares assumirà el paper protagonista i Xavi Sáez i Isak Férriz s'alternen com el seu company de repartiment, que assumeix tots els papers masculins de l'obra.
Un instant que destrueix una vida
Àlex Mañas ha relatat a la premsa que quan va conèixer la història d'Amanda Todd es va adonar que tenia que explicar aquesta història. Amanda Todd als 12 anys va ensenyar els pits per internet i a partir d'aquí va patir assetjament per part d'un depredador que li va intentar fer xantatge amb una captura de pantalla. El més greu és que més tard l'assetjament va ser continuat per veïns i companys de classe, davant la passivitat dels adults. Malgrat canviar de ciutat tres vegades, Amanda Todd no va aconseguir lliurar-se de la persecució i va acabar suïcidant-se. Mañas es va voler preguntar com la societat podia ser corresponsable d'aquesta situació. Malgrat tot, Mañas afirma que no vol fer "un pur teatre document", tot i que sí inclou el vídeo que Todd va gravar explicant l'assetjament abans de suïcidar-se. "Volia retratar-la com una persona, no com una heroïna", explica l'autor de l'obra.
Una obra necessària
"En aquest moment és molt important explicar el cas de l'Amanda", explica Laia Manzanares, "perquè només és la punta de l'iceberg dels abusos de tota mena que pateixen les dones". Manzanares explica que recentment hi ha hagut casos molt similars als d'Amanda Todd a Catalunya, i explica que és de la màxima importància que els joves siguin conscients del mal que poden fer als seus companys. Però Manzanares explica que si els nens són capaços d'aquests abusos, és perquè molts adults també hi estan implicats, per activa o per passiva. Xavi Sáez ha mostrat el seu acord amb les valoracions de Laia Manzanares, i ha definit aquesta obra com un "teatre dolorós però necessari". Isak Férriz, que havia vist l'obra com a espectador en el primer muntatge, assegura que la reacció del públic és "desoladora".
Una nova Amanda T.
Àlex Mañas assegura que aquest muntatge és realment nou (el defineix com la versió .3, després dels muntatges de la Sala Àtrium i de Madrid). Apunta que hi ha "una emoció i una ferida" més visible que en els muntatges anteriors gràcies als debats entre els membres de la companyia. Aquesta és la primera edició del Cicle de Teatre per a Joves del TNC, que vol captar a nous públics, poc habituats a anar al teatre, mitjançant obres pensades especialment per a ells. El primer espectacle va ser Youth#4, i del 20 de març al 14 d'abril es representarà El futur d'Helena Tornero. Des del TNC es reconeix que s'han equivocat en programar Amanda T. en unes dates tan ajustades, ja que consideren que la resposta del públic ha superat les seves expectatives i asseguren que estudiaran reforçar el cicle per a joves.