Anatomía de una caída, de Justine Triet, ha tornat a frustrar les aspiracions de J. A. Bayona de recollir el primer premi de ressò internacional de la temporada per a La societat de la neu. Si la setmana passada va ser als Globus d'Or, aquest dilluns a la matinada el director català ha marxat de la gala dels Critics Choice Awards amb les mans buides. El film optava a dues categories, la de millor pel·lícula de parla no anglesa —on s'ha imposat la cinta francesa, distingida amb la Palma d'Or a Canes— i millor banda sonora, una estatueta que finalment ha recollit Ludwig Göransson per Oppenheimer. Els premis els concedeix l'organització de crítica de cinema més important dels EUA i el Canadà, la Critics Choice Association, i són una pista força fiable de què pot passar a la cerimònia dels Oscars 2024, que se celebren el proper 10 de març.

A més d'Anatomía de una caída, el film del director català tenia com a rivals a millor pel·lícula de parla no anglesa la japonesa Godzilla: Minus One; la coproducció entre Alemanya i el Japó Perfect Days; la també francesa A fuego lento; i la coproducció entre el Regne Unit i els EUA La zona de interés. Precisament amb algunes d'aquestes pel·lícules la proposta de Juan Antonio Bayona hi comparteix candidatura a la shortlist per arribar a la nominació a l'Oscar a millor pel·lícula internacional, en una cursa cap a Hollywood on La societat de la neu camina amb pas ferm. Els nominats definitius als guardons més importants del món del cinema es donaran a conèixer el 23 de gener.

Bayona tampoc ha tingut sort a l'hora de recollir l'estatueta a la millor banda sonora, que s'ha endut la gran guanyadora de la nit, Oppenheimer. A més de La societat de la neu, hi aspiraven Pobres criaturas, Spider-Man, Los asesinos de la luna i Barbie. La pel·lícula que explica el naixement de la bomba atòmica ha rebut un total de 8 premis, inclosos els de millor pel·lícula i millor director, passant per damunt de la nina de Mattel, que s'ha conformat amb 6 reconeixements de menor categoria tot i arribar a la cerimònia com la gran favorita, després de batre el rècord històric de nominacions amb 19 candidatures. El film de Greta Gerwig s'ha quedat amb els guardons de millor comèdia, cançó (I'm just Ken), perruqueria i maquillatge, disseny de producció, disseny de vestuari i guió original.

La recreació d'un cas real amb ressò internacional

La societat de la neu recrea el cas real dels supervivents de l'avió que es va estavellar als Andes els anys 70 i els acompanya durant els 72 dies de lluita per tornar a casa. Un "viatge a la foscor", com el defineix el mateix Bayona, que parla de l'ésser humà "des d'un lloc molt lluminós". "És un relat on els herois no són només els que tornen, sinó també els que van fer possible que els altres ho aconseguissin", explicava en una entrevista amb l'ACN. Com en la pràctica totalitat de la seva filmografia, J. A. Bayona torna a col·locar els seus protagonistes davant l’abisme de la mort, en una trama que se situa al valle de las Lágrimas, a la frontera entre Xile i Argentina —que ha recreat entre Terrassa, Sierra Nevada i els Andes reals—, la zona on va quedar prostrat el fusellatge de l’F571 estavellat l’octubre de 1972. Un total de 29 passatgers dels 45 que viatjaven a bord de l'aeronau —la majoria, membres d'un equip de rugbi— van sobreviure a l’impacte i només 16 van aconseguir tornar a casa. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!