"Els millors músics o artistes sonors són persones que mai es van considerar artistes o músics", declarava Richard D. James al diari The Guardian en una entrevista de l'any 2001. "Jo era un nen pèl-roig irritant i mentider de Cornualla que hauria d'haver acabat tancat en un reformatori per adolescents problemàtics. Per sort, vaig aconseguir escapar-me d'aquell destí i traslladar tot allò a la música". Richard D. James es donaria a conèixer al món rere el nom d'Aphex Twin, una de les figures més rellevants en la història de la música electrònica. L'any passat es compliebn 30 anys de la publicació del seu disc de debut, Selected Ambient Works 85–92 (1992), obra capital del gènere. Aquest 2023 el Sónar també celebra 30 anys de vida amb Aphex Twin com a cap de cartell.

Tot és mentida

Com a llegenda que és, els límits entre realitat i ficció són difusos quan parlem de la biografia d'Aphex Twin. Sabem del cert (o això creiem) que va néixer el 18 d'agost de 1971 a Limerick, Irlanda. A partir d'aquí tot pot ser veritat o mentida. Explica que es diu Richard D. James en memòria del seu germà gran, un nen amb el mateix nom que va morir al cap de pocs mesos de nàixer. Richard D. James, el que hem conegut nosaltres, contava en una entrevista a la revista especialitzada Alternative Press, que el nadó va morir quan la família James viatjava al Canadà, país al qual emigraven per guanyar-se la vida treballant en una mina. 


Aphex Twin, una figura essencial per entendre la música electrònica moderna

Clan de nòmades, els James acabarien establint-se a Lanner, un poble bucòlic perdut a l'extrem més meridional de Cornualla. Sense res més a fer que buscar-se problemes, el petit Richard va trobar en la música un refugi perfecte per evadir-se de l'avorriment existencial i els delictes. Més que la música, al jove Richard el que realment li agradava era crear sons, primer desmuntant peces i experimentant amb el piano familiar, després amb el Sinclair ZX81 que li van regalar quan només tenia 11 anys. Amb 14 ja havia produït els seus primers temes i poc després ja era DJ resident de diversos pubs de la regió.

Cornualla era una zona aparentment anodina i poc rellevant culturalment, però amb una efervescent escena de música tecnho i house, amb raves interminables que se celebraven secretament en coves amagades en algun racó inhòspit de l'escarpada costa de Cornualla. Ja anunciant-se com a Aphex  Twin, nom que va prendre (o no) de l'Aphex Systems Limited, una marca d'equips de processament d'àudio, no va trigar gaire a convertir-se en una de les principals atraccions i reclams d'aquella escena. Amb el temps recordaria aquells dies com els millors anys de la seva vida. 

Electrònica cerebral

Va ser en una d'aquestes festes, en ple viatge d'àcid, que James va conèixer a Tom Middleton, un altre jove DJ i productor amb qui compartia la mateixa data de naixement i la  passió pel house i el techno. Fascinat per la proposta de James, Middleton va insistir a la gent de la seva discogràfica, Mighty Force Records, perquè fitxessin al paio que deia que canviaria per sempre la cultura de club. No va parar fins aquell dia de setembre de 1991 en què es va publicar Analogue Bubblebath EP, la primera referència fonogràfica d'Aphex Twin, avantsala de l'obra que, efectivament, marca un abans i un després en el transcurs de la música electrònica. 


Aphex Twin, autor de la carta fundacional del 'brain dance'

Més que una selecció de treballs ambientals Selected Ambient Works 85–92 el debut de llarg d'Aphex Twin és, obra mestra de l'electrònica, la carta fundacional d'allò que es va batejar com a 'brain dance' o IDM (Intelligent Dance Music), beats que et transporten a la pista de ball fent-te exercitar també l'intel·lecte. Publicat el 12 de febrer de 1992, ara fa exactament 30 anys, a través de Rephlex Records, el segell que el mateix Richard D. James va fundar amb el seu col·lega Grant Wilson-Claridge per publicar la seva música i la de propostes afins, Selected Ambient Works 85–92 es una obra que com indica el seu títol,  recull les millors creacions d'Aphex Twin durant els seus primers anys com a creador de sons i textures

Un àlbum en què destaquen peces com  'Tha', 'Pulsewidth' o 'Green Calx', Techno experimental i house psicodèlic que veu de l'herència de Brian Eno i Kraftwerk, de Philip Glass i Meat Beat Manifesto, un prodigi d'atmosferes hipnòtiques i estructures etèries, música sintètica i cerebral per arribar al més profund de la teva ànima. La banda sonora perfecta per a un malson en el qual no fa por capbussar-se i perdre's en les seves trames. Data de naixement de l'electrònica moderna, és un treball que encara avui, influència total de posteriors eminències del gènere com Daft Punk, Boards of Canada, Deadmaus, Floating Points, Skrillex, Flying Lotus, John Hopkins (fins i tot la seva petjada és fàcilment identificable als Radiohead de l'OK Computer i obres posteriors), 30 anys després de la seva publicació, sona futurista, visionaria i avançada. Demà ho podrem tonar a guadir en la nova visita del geni mentider al festival Sónar

Un àlbum en què destaquen peces com  'Tha', 'Pulsewidth' o 'Green Calx', Techno experimental i house psicodèlic que veu de l'herència de Brian Eno i Kraftwerk, de Philip Glass i Meat Beat Manifesto, un prodigi d'atmosferes hipnòtiques i estructures etèries, música sintètica i cerebral per arribar al més profund de la teva ànima. La banda sonora perfecta per a un malson en el qual no fa por capbussar-se i perdre's en les seves trames. Data de naixement de l'electrònica moderna, és un treball que encara avui, influència total de posteriors eminències del gènere com Daft Punk, Boards of Canada, Deadmaus, Floating Points, Skrillex, Flying Lotus, John Hopkins (fins i tot la seva petjada és fàcilment identificable als Radiohead de l'OK Computer i obres posteriors), 30 anys després de la seva publicació, sona futurista, visionaria i avançada. Demà ho podrem tonar a guadir en la nova visita del geni mentider al festival Sónar