Quinze anys després de la memorable vaga de guionistes que va sacsejar Hollywood l'any 2007, el Sindicat de Guionista dels Estats Units (WGA, en les seves sigles en anglès) ha tornat a dir prou. Els guionistes deixen els despatxos i surten al carrer indefinidament després que setmanes de negociació amb les grans plataformes i estudis com Netflix, HBO, Disney, o Sony hagin naufragat. Tanmateix, que implica per consumidors com nosaltres aquesta aturada? Doncs partint dels precedents de l'anterior vaga podríem estar davant del final abrupte de les nostres sèries preferides, pel·lícules promeses que punxaran i una aposta encara major pels realities.
Encara faltes setmanes o mesos perquè aquestes possibilitats es materialitzin, tanmateix, ja són ben palpables les primeres conseqüències de la vaga de guionistes. Els primers de tots en abaixar la persiana només un dia després que comencem vaga indefinida han estat els late night shows. Es tracta d'aquells programes d'entrevistes i entreteniment en clau d'humor clàssics de la franja nocturna, per exemple, The Daily Show o The Tonight Show starring Jimmy Fallon. Aquests programes es basen en l'actualitat, per tant, es fan guions diaris, així, doncs, han hagut de cessar la seva activitat de forma immediata.
Tanmateix, alguns dels presentadors, les estrelles i rostres dels programes, no només han parat la seva activitat, sinó que han aprofitat per demanar solidaritat pels seus escriptors. "Tot el que pugui fer per donar suport als meus guionistes, ho faré", va declarar Jimmy Fallon a Variety. Més enllà ha anat, Stephen Colbert, presentador The Late Show, qui ha fet un segment del seu programa amb la imatge dels seus escriptors reivindicant el seu paper clau en la indústria.
Tanmateix, no han sigut els únics. Algunes sèries d'èxit ja han començat a tancar l'aixeta dels capítols setmanals. Per exemple, la comèdia de situació del moment: Abbott Elementary. Això es deu al fet que es tracta d'una comèdia de l'antiga escola, és a dir s'emet per una cadena tradicional fet que fa que la producció del programa es realitzi mentre aquest s'emet. A diferència de les plataformes d'streaming, en què graven de cop una sèrie i després l'emet, tota de cop o setmanalment.
Això podria indicar que les plataformes com Netflix, Amazon Prime o Disney+ estaran més protegides, però no és del tot així. Si bé compten amb una bossa de sèries ja produïdes per anar estrenant, alguns dels seus grans shows veuran com s'endarrereix a la seva nova temporada o, si l'aturada dels escriptors és molt llarga, podrien deixar de ser rendibles per les companyies i es podrien acabar cancel·lant. En aquesta desafortunada llista de programes d'èxit que estaven en plena producció de noves temporades que han hagut de parar es troben títol com: House of the Dragon (spinoff de Game of Thornes), Big Mouth, Yellowjackets o El senyor dels anells: Els anells del poder. Aquesta llista només farà que augmentar a mesura que passin els dies. Per ara no hi ha cap cancel·lació fulminant, però totes les portes estan obertes.
El precedent de 2007: 'Breaking Bad', 'Quantum of Solace' i altres afectats
Per preveure lleugerament cap on pot avançar aquesta situació podríem mirar 15 anys enrere. Tanmateix, mencionar el 2007 a Hollywood és obrir la caixa dels trons pels grans estudis que encara recorden com flashbacks de guerra la darrera gran mobilització sindical de guionistes. Què va passar? Durant 100 dies, uns 12.000 guionistes de televisió, cinema i ràdio van anar a la vaga per aconseguir un canvi en les condicions laborals. La parada va comportar als estudis pèrdues de fins a dos mil milions de dòlars i a més de la mort de sèries, pel·lícules amb deficiències en la trama i nous formats.
Breaking Bad no tindria res a veure amb el que va acara sent sense la vaga de guionistes del 2007. Com tantes altres series la seva temporada es va haver d'escurçar, en aquest cas dels 9 capítols previstos a 7. Això va dur a replantejar la trama, ja que una de les primeres opcions primera hauria estat matar al personatge de Jesse Pinkman al final de la primera temporada, segons exposa la BBC. Altres sèries van tenir menys capítols aquella temporada com How I Met Your Mother o Lost.
Pel que fa als llargmetratges, alguns es van veure cancel·lats i altres van intentar tirar endavant sense guionistes. Spoiler: no va sortir especialment bé. És cèlebre el cas del renaixement de James Bond. Un any abans, el 2006, Casino Royale es va consolidar com el millor reboot d'una saga de la història cinematogràfica. Davant de l'èxit, quan va arribar el moment de gravar la següent pel·lícula i el rodatge va coincidir amb la vaga de guionistes, la producció va decidir no aturar-se. Es podria pensar que si ja s'està gravant, el paper dels escriptors al set és irrellevant, això, probablement, ho pensaria algú que no hagi vist Quantum of Solace. Els guionistes als set són fonamentals per acabar de lligar l'obra. Sense ells, el director i el mateix Daniel Craig van intentar agafar les regnes sense èxit. "Només quedava jo i no soc guionista", va bromejar més endavant Craig.
En els cercles dels fans de la cultura pop televisiva s'enllaça sovint el boom dels realities de finals dels 2000 i la dècada dels 2010 amb aquesta aturada dels guionistes. Hi ha teories que lliguen el regnat de la família Kardashian a la cultura pop estatunidenca amb els guionistes mal pagats com un seguit de fitxes de dominó caient una darrera l'altra. Tot i això, no és tan senzill, molts experts desestimen aquestes teories, per diverses raons. Sobretot perquè la popularització dels realities va començar abans de la vaga, productes com The Simple Life o The Osbournes ja arrossegaven milions d'espectadors i aplanaven el camí perquè els estudis es llancessin a la piscina de produir aquests programes.
Les demandes: adaptació a l'streaming i protecció de la IA
Tot això pot tornar a passar, però que és el que demanen els guionistes que els estudis estan disposats a posar en risc les seves superproduccions? La WGA va publicar a la seva pàgina web les peticions del gremi per a l'Aliança de Productors de Cinema i Televisió (AMPTP, en les sigles en anglès), entre les quals destaca l'exigència d'un pagament just dels "residuals", les remuneracions que rep l'equip de treball per la retransmissió dels seus projectes repetidament. Per aconseguir-ho, els guionistes exigeixen més transparència a les plataformes d'streaming sobre les vegades que el seu treball ha estat reproduït per algun usuari. "Imagina que ets l'escriptora de Stranger Things i que no importa quantes vegades la gent hagi vist la teva feina, no rebràs un pagament just, però ells sí (els estudis). Tot i que hagis estat tu qui va crear aquests personatges, això és el que ens preocupa més", ha declarat a Efe l'actriu i escriptora Allison Dayne.
El fet de no cobrar aquests pagaments anomenats "residuals", que de mala manera podríem imaginar com royalties, ha significat que els guionistes cobrin menys ara que fa deu anys. A tot això, se li suma la precarització de les condicions laborals. Les empreses volen més fina donant menys material i pagant menys.
Un altre punt destacat de les protestes és l'ús de la intel·ligència artificial (IA). Els escriptors es volen protegir de què els grans estudis facin servir la IA per copiar la seva feina o escriure imitant el seu estil sense el seu consentiment. Els estudis es neguen en rodó a limitar l'abast d'aquesta tecnologia en el seu futur, ja que els pot suposar diners fàcils. "És una bogeria que no vulguin posar restriccions a la tecnologia, sempre hi ha aquestes restriccions per als cotxes, les armes, per què per això no?, es tracta de protegir el treball humà", comenta indignat el guionista Erick Galindo a Efe.
Ja han passat els primers dies i no s'arriba a cap acord. Tot plegat pot acabar en una batalla sagnant que escapci els caps de moltes sèries d'èxit i faci un bon forat a les butxaques dels estudis de Hollywood, els que estan disposats a arriscar milions de dòlars per mantenir grans beneficis acosta dels sous baixos dels guionistes i les promeses enverinades de què la IA podria abaratir costos de la feina creativa. Tanmateix, els guionistes estan molt ben organitzats, són un sindicat fort i demostren estar disposats a arribar molt lluny amb les seves protestes, fins i tot, al punt de revelar el final de l'última temporada de Succession, com amenacen en algunes de les seves pancartes.