En els darrers mesos, el debat sobre el paper del català al sistema educatiu ha tornat a ocupar un lloc central de l'opinió pública. Mantenir el català com a llengua vehicular en l’ensenyament no només és essencial per a la supervivència de la llengua, sinó també per al desenvolupament cultural i identitari de les noves generacions. Les sentències judicials que imposen quotes mínimes de castellà a les aules de Catalunya només atien polèmiques absurdes i confrontacions lingüístiques, confrontacions que no aporten ni solucionen res i que tampoc no solen arribar mai enlloc.

Mantenir el català com a llengua vehicular en l’ensenyament no només és essencial per a la supervivència de la llengua, sinó també per al desenvolupament cultural i identitari de les noves generacions

Un èxit inqüestionable

L’ensenyament en català ha estat un èxit inqüestionable des de la restauració de la democràcia. El sistema d’immersió lingüística, implementat als anys 80, ha permès que les noves generacions adquirissin una competència plena en català i castellà. L’alumnat català té nivells de competència en castellà similars, si no superiors, als dels seus homòlegs de la resta de l'Estat, tot i que la seva exposició al castellà a les aules és menor. Això demostra que la immersió no perjudica l’aprenentatge del castellà, sinó que enriqueix el bagatge lingüístic dels estudiants.

La immersió no perjudica l’aprenentatge del castellà, sinó que enriqueix el bagatge lingüístic dels estudiants

Malgrat això, els atacs contra el sistema d’immersió lingüística han anat en augment. Les pressions per incrementar les hores de castellà a les escoles són un intent de desnaturalitzar un model que ha demostrat la seva eficàcia i ha estat avalat per nombrosos experts en educació. L'argument que s'utilitza sovint és la suposada discriminació dels castellanoparlants, però les dades no sustenten aquesta afirmació. La majoria de les famílies, independentment de la seva llengua d’origen, donen suport al model actual perquè entenen que aquest ofereix un avantatge competitiu als seus fills en un món cada vegada més globalitzat.

És imprescindible que la societat catalana, així com les seves institucions, defensin amb fermesa el model d’immersió lingüística

És imprescindible que la societat catalana, així com les seves institucions, defensin amb fermesa el model d’immersió lingüística. L'educació en català no només garanteix la competència en la llengua pròpia del territori, sinó que també fomenta la cohesió social i el respecte per la diversitat lingüística i cultural. A més, la presència del català en l’ensenyament és una manera efectiva de contrarestar la pressió de l’hegemonia del castellà en altres àmbits, com els mitjans de comunicació i les xarxes socials.

És a les aules on es formen els futurs ciutadans, i és fonamental que aquests puguin fer-ho en un entorn on el català tingui un paper central

Les escoles són un reflex de la societat i, com a tal, han de ser un espai on es valori i es promogui la llengua catalana. És a les aules on es formen els futurs ciutadans, i és fonamental que aquests puguin fer-ho en un entorn on el català tingui un paper central. Això no només contribueix a la seva normalització, sinó que també enforteix la identitat col·lectiva i el sentit de pertinença a una comunitat cultural única.

Mantenir el català com a llengua vehicular al sistema educatiu és una qüestió de justícia cultural i lingüística

Mantenir el català com a llengua vehicular al sistema educatiu és una qüestió de justícia cultural i lingüística i és una responsabilitat compartida que recau en les institucions, en els educadors i en les famílies. Només amb un compromís ferm per part de tota la societat es podrà garantir que el català continuï sent una llengua viva, dinàmica i capaç d’enfrontar els reptes del segle XXI. Per tant, la defensa del català a les aules és, en definitiva, una defensa del nostre futur com a poble.