La Plataforma per la Llengua ha presentat CatalApp, una app destinada a valorar l’atenció oral, escrita i virtuals dels establiments en funció de l’ús que fan de la llengua catalana. Aquesta organització, que es presenta com l'ONG del català, ha detectat que molts establiments no garanteixen l'atenció en català. Per això, avui dia 15, amb motiu del Dia Mundial dels Drets del Consumidor, ha presentat CatalApp, una eina pensada per a que els usuaris puguin detectar quins són els establiments que més respecten els drets lingüístics dels catalanoparlants i quins menys, partint de la base que és un dret dels consumidors el ser atesos en català. La presenten com una aplicació pensada per aquells que estan "cansats de que no els atenguin en català". La Plataforma considera que a l'igual que es valora als locals per la seva neteja, pel seu preu o per l'atenció al client, també se'ls pot valorar pel seu respecte als drets lingüístics dels catalanoparlants. Neus Mestres, directora de la Plataforma, considera que aquesta app pot servir perquè els catalans puguin "viure en català amb plena normalitat". Jordi Tortajada, cap de comunicació de la Plataforma, ha destacat que aquesta app està preparada per IOS i Android, i que per tant, pot ser usada per gairebé tots els usuaris del territori. A més a més, aquesta app incorpora uns filtres per tal de poder cercar els establiments per categories, per proximitat, per màxim respecte a la llengua...
Fàcil d'usar
Per emprar la CatalApp no cal registrar-se; n'hi ha prou amb descarregar-la: està disponible a Google Play y AppleStore. Es pot usar des de qualsevol dispositiu mòbil i té 1.500.000 establiments registrats (comerços, bars, restaurants, despatxos, biblioteques, hospitals...), de tot l'àmbit lingüístic català (fins i tot l'Alguer). De cadascun d'ells se'n valora l'atenció lingüística en els diferents àmbits, i permet visualitzar els comentaris dels usuaris anteriors. L'aplicació possibilita localitzar els establiment millor valorats en l'aspecte lingüístic i també els pitjor valorats. I permet buscar establiments que et tractin en català en una determinada zona. Aquesta app ha tingut un cost de 14.000 euros, tot i que necessitarà ampliacions i actualitzacions a mesura que es vagi ampliant.
Depén de tu
La CatalApp està pensada, bàsicament, per a la interacció entre els usuaris: seran ells els que puntuïn els establiments. Els que vulguin fer valoracions hauran de registrar-se a l'app. I mitjançant unes emoticones podran valorar l'atenció oral, escrita i virtual a l'establiment visitat: d'excel·lent a pèssima. També podran afegir comentaris per explicar la seva experiència. La idea és que els catalanoparlants, com a consumidors, puguin triar un establiment en funció d'un coneixement real de les seves actituds lingüístiques.
Dades preocupants
La Plataforma per la Llengua ha impulsat diversos estudis sobre la situació del català, que s'han complementat amb estudis del Departament de Cultura i d'altres institucions. A través d'aquests informes la Plataforma afirma que ha constatat que el català està lluny d'estar normalitzant en l'àmbit comercial. A les demarcacions de Barcelona i Tarragona, tan sols el 40 % dels establiments comencen la conversa amb els clients en català i només el 56 % tenen la retolació comercial en llengua catalana, tot i que és un requisit legal. El Codi de Comerç obliga a les empreses a tenir la informació comercial en llengua catalana, però això no es respecta a nombroses empreses. A la demarcació de Barcelona hi ha un 30 % dels establiments que no responen al client en català si aquest s'hi adreça en aquesta llengua, i a Palma els qui no responen en català s'eleven al 54 %. Segons la Plataforma, la CatalApp servirà, també, per anar fent una valoració col·lectiva, de tot el territori, a temps real, del respecte al català als establiments comercials i de serveis. A més a més, la Plataforma considera que aquest servei, "en positiu", pot servir que els establiments s'adaptin a les demandes lingüístiques del mercat.