2018 serà "un any de canvis" al Centre de Cultura Contemporància de Barcelona (CCCB), però a desgrat de tot avui s'ha presentat una programació molt ambiciosa. El director del centre, Vicenç Villatoro, està en funcions, després que caduqués el seu contracte al mes de novembre. El concurs per al director serà convocat aquesta setmana i en uns mesos es procedirà al relleu "sense cap buit de poder", com ha explicat Villatoro. La Rosa Ferré, cap d'exposicions del CCCB també marxa, per incorporar-se al Matadero madrileny.

Tornar a imaginar el món

El CCCB ha manifestat que enguany perseveraria en la voluntat de tractar grans temes del present: des del canvi climàtic fins als atemptats de les Rambles, passant pel procés català o les transformacions de la UE. "Són coses de que n'hem de parlar", apunta Villatoro, "la cultura ha d'enfrontar-se als grans problemes, oferir diagnòstics i fins i tot proposar solucions. La cultura ha de servir per millorar el món".  Però el director del CCCB ha advocat per crear nous paradigmes que ens ajudin a entendre realitats que no podem explicar bé amb les eines que ara tenim. Un dels temes centrals d'aquest any, al CCCB, serà el canvi climàtic, i en aquest sentit té una importància cabdal una exposició que ja està en marxa, Després de la fi del món, que estarà exposada fins al 29 d'abril.

Fotos de la inauguració de Després de la fi del món. © CCCB, 2017, Vicente Zambrano.

Feminismes

El CCCB ha decidit apostar pel protagonisme femení, i enguany s'han confirmat més convidades que convidats. El Centre ha volgut reunir enguany algunes de les últimes veus feministes més interessants, entre les quals l'escriptora Judith Butler,  Vivian Gornick, Rebecca Solnit, Donna Haraway i Virginie Despentes (autora de La teoria King Kong, publicat per L'Altra Editorial). A més a més dels grans temes universals, el CCCB ha volgut dedicar especial atenció als temes que preocupen més a Catalunya. S'ha previst un cicle de debats sobre la República. I, a més a més, s'està plantejant la realització d'alguna activitat sobre els atemptats de les Rambles, perquè el CCCB reconeix que les ciutats europees continuen amenaçades pel terrorisme gihadista, que pot actuar en qualsevol lloc en qualsevol moment.

Vivian Gornick © Mitchell Bach.

La cultura en el món modern

Per altra banda, el CCCB intenta plantejar-se cap on avança la cultura amb la incorporació de les noves tecnologies. Per això aquest any ha convidat alguns dels nous gurús del món cultural, com Mho Gadwat, un enginyer de Google X, autor del llibre El algoritmo de la felicidad. Per altra banda, el CCCB vol trencar amb el paradigma que havia afirmat la connexió entre art i racionalitat, i ha programat una exposició que trenca amb aquesta visió tot oferint les connexions existents entre ocultisme, màgia, esoterisme i misticisme, i creació artística, des dels anys 50 del segle passat fins a l'actualitat. Llum negre, que es presentarà al maig i es podrà veure fins a l'octubre, posa de manifest, també, la vitalitat que tenen aquestes corrents irracionals en el món contemporani. Es tracta d'na exposició que ha produït el propi CCCB, comissariada per Enrique Juncosa. A l'abril i al maig, com és tradicional, el CCCB acollirà l'exposició del World Pres Photo 2018. Per cloure l'any, a l'octubre arribarà una exposició en què es reivindicarà l'actualitat d'Stanley Kubrick ("un visionari", en paraules de Rosa Ferré) amb una exposició que ja ha itinerat per molts llocs, però que s'actualitzarà per a la seva presentació a Barcelona (es podrà veure fins al març de 2019). 

Cinemes

El festival de "cinema alterat" Gandules, que se sol celebrar a l'agost, aquest any es vincularà a l'exposició Llum negra, i explorarà el món del misteri en la creació cinematogràfica. A més a més del cicle Xcèntric, i dels festivals ja clàssics de cinema, com el Docs Barcelona o el D'A Film Festival Barcelona, enguany s'ha previst la celebració de l'Alimentum, un cicle de documentals sobre medi ambient i alimentació, que explora la recerca de propostes sostenibles per pal·liar un dels problemes principals del món actual. Aquest festival, que s'inaugura enguay, segons el CCCB, ha arribat per quedar-se. Dins d'aquest cicle s'espera la presència a Barcelona de la científica Vandana Shiva autora del llibre ¿Quién alimenta realmente el mundo? (Capitán Swing). També s'ha previst, al març, la celebració del Nou Festival Brain Film Festival, organitzat per la Fundació Uszhekimer, Minimal Films i la Fundació Pasqual Maragall. A través de documentals i xerrades vol analitzar el funcionament del cervell, els problemes que generen les seves malalties (a nivell personal i social) i les seves connexions amb la robòtica.

Vandana Shiva. Foto: Augustus Binu.

Una programació molt àmplia

A més a més dels grans ganxos de la programació, el CCCB té un gran nombre d'activitats complementàries, que passa des dels itineraris urbans fins als tallers de creació fotogràfica, passant per un cicle sobre les hormones, un gran nombre de conferències (algunes amb destacadíssims ponents), visites d'escriptors de primera línia com Orhan Pamuk, activitats literàries per a nens, un festival sobre sèries (Serializados Fest)... També compta amb un programa educatiu molt ampli, que es planteja com "'una forma de preparar el futur i donar el màxim impacte a les reflexions expressades al CCCB". En aquest cicle per a les escoles hi haurà convidats de luxe com l'escriptor francès Daniel Pennac o el filòsof Josep Maria Esquirol. El CCCB mantindrà la seva relació prioritària amb els instituts del Raval.

Descens de públic

El 2016 el CCCB va rebre un total de 450.989 visitants presencials. El 2017 només en va rebre 383.365, situant-se en les dades de 2015. La davallada més accentuada ha estat en les exposicions. El 2016 va rebre 229.699 visitants, i el 2017 només 167.238 (tot i que també hi ha descensos, menys pronunciats, en els altres àmbits). En canvi, s'ha registrat un augment substancial en el públic virtual del CCCB, tant pel que fa a les vistes a la web com pel nombre de seguidors a les xarxes socials (la qual cosa valora molt positivament la direcció, com també l'augment de públic a les itineràncies). 2017, per a Villatoro, ha estat "un molt bon any", "amb moments memorables", a continuació d'un "any excepcional". Interpreta el descens com a conseqüència de problemes d'obres i de la impossibilitat de mantenir el nivelld e 2017. Villatoro ha valorat també molt positivament que algunes de les produccions realitzades pel CCCB estiguin en aquests moments exposant-se a diferents indrets del món.

L'IVA: un gran problema

Villatoro ha volgut recordar que la reclamació de l'IVA de les subvencions per part del govern central ha estat molt dura per al CCCB el 2017. Hisenda ha reclamat més de mig milió d'euros al CCCB per l'exercici 2015, i s'està pendent d'una inspecció de 2016. El CCCB ha demanat la suspensió de la sanció. Malgrat tot, Villatoro confia en què el recurs interposat pel Centre contra Hisenda tingui èxit. El CCCB apunta que "hi ha un grau d'arbitrarietat important a l'Agència tributària", perquè ha actuat de forma diferent a diversos centres. Malgrat tot, Villatoro ha volgut tranquil·litzar al públic, tot apuntant que el consorci que manté el CCCB ha expressat la voluntat de no deixar caure el CCCB si té problemes de liquiditat a causa d'aquest problema.