Podria haver estat la nit catalana dels Oscars però la fita haurà d'esperar una altra ocasió per consolidar-se: el cinema català ha començat la nit més important del cine mundial amb tres nominacions als premis i ha acabat la jornada a zero. El cert és que era difícil que La societat de la neu li prengués el guardó a La zona de interés, i tot i que hi havia qui ha mantingut l'esperança fins a l'últim alè, s'han complert tots els pronòstics i la cinta de Jonathan Glazer s'ha erigit com la vencedora. El film del català J.A. Bayona competia en aquesta i en una segona categoria, la de maquillatge i perruqueria, per haver convertit els actors del rodatge en els supervivents i víctimes del vol 571 de Fuerza Áerea Uruguaya que va caure als Andes el 1972, però en aquesta categoria l'Acadèmia de Hollywood ha volgut reconèixer la feina de Pobres criaturas. 

🟠 Guanyadors dels Oscars 2024: tota la llista de pel·lícules i artistes
 

Tot i que la pel·lícula de Bayona va començar la carrera dels premis amb unes altes expectatives per l'acumulació de nominacions en diverses catifes vermelles, no va poder amb alguns pesos pesants del món dels premis; com els Globus d'Or, en què Anatomia d'una caiguda va guanyar la partida, igual que als Critics Choice Awards, mentre que els Bafta van considerar que La zona de interés era la millor proposta com a millor cinta de parla no anglesa. On sí va arrasar el cineasta català va ser als Premis Goya, on es va endur un total de 12 estatuetes, incloent-hi millor pel·lícula, direcció i actor revelació, i va esdevenir el tercer film més premiat de la història dels Goya, només per darrere de Mar adentro (2005) i ¡Ay, Carmela! (1991). La gala dels Premis Gaudí també van concedir-li la millor pel·lícula europea. 

Foto: Efe

El somni frustrat de Robot dreams

La cosa tampoc no ha acabat de rutllar per a Robot dreams, que tot i partir com una de les pel·lícules d'animació més aplaudides de la temporada cinèfila, no ha pogut competir contra l'evident victòria d'El nen i la garsa, del japonès i creador d'Studio Ghibli Hayao Miyazaki. La producció catalana i Pablo Berger han tornat a posicionar l'animació estatal com una de les millors a nivell mundial, i han alimentat la bona ratxa que viu el gènere des de fa una dècada i escaig. El primer cop que una producció espanyola va ser nominada a l'Oscar va ser l'any 2011 amb Chico y Rita, de Fernando Trueba i Javier Mariscal, i la gesta va repetir-se amb Klaus, del director Sergio Ramos, el 2019. Tot i així, cap de les dues predecessores tampoc no va endur-se el guardó de Hollywood, tot i que va consolidar l'univers de l'animació espanyola (i ara, també, catalana) com un dels millors de tot el món. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!