La directora de Creatura, Elena Martín, assegura que li costa de creure que el seu film hagi guanyat el premi a la millor pel·lícula europea de la Quinzena de Cineastes de Canes. Martín manté que es tracta d’un guardó “increïble” que anteriorment ha premiat professionals a qui admira molt. Amb tot, aplaudeix que el premi ajudarà a la distribució internacional del film, una de les prioritats de l’equip. La cineasta catalana celebra que l’estrena al Festival de Canes i aquest premi hagin demostrat que no es tracta d’un film “complicat d’entendre” perquè el públic hi ha “connectat emocionalment”.

No s’ha d’infravalorar l’audiència, estem preparades per parlar d’aquestes coses. El premi també reconeix això

“No s’ha d’infravalorar l’audiència, estem preparades per parlar d’aquestes coses. El premi també reconeix això”, valora. La directora ha constatat que els espectadors que han vist el film al festival han destacat que es parli de temes complexos “sense morbo, amb honestedat, tendresa i sense pudor”. “La gent celebra que parlem de coses de les quals no se sol posar nom i que ho fem de forma tranquil·la, sense necessitat de voler provocar”, ha analitzat.

La gent celebra que parlem de coses de les quals no es sol posar nom i que ho fem de forma tranquil·la, sense necessitat de voler provocar

Martín recorda que no es tracta d’un film autobiogràfic, sinó que ha buscat “incloure la mirada de moltes experiències diferents”. “Expliquem la història d’un personatge concret, però volem incloure’n experiències de tota la seva vida”, assenyala. La directora també explica que el film pot haver connectat amb l’audiència del festival perquè és “accessible” i no fa “concessions” ni és “condescendent”. “Tracta l’espectador com a algú intel·ligent, capaç de plantejar-se aquestes preguntes incòmodes”.

La cineasta catalana Elena Martín ha guanyat el premi a la millor pel·lícula europea de la Quinzena de Cineastes de Canes / Foto: ACN

Un viatge entorn de la sexualitat femenina

Creatura és un viatge personal pel tabú que encara hi ha entorn de la sexualitat a través d’una dona, interpretada per la mateixa directora, per entendre i reconciliar-se amb el sexe. I ho fa retrocedint fins a la infància, el moment en què un descobreix el propi cos. Elena Martín i Clara Roquet -que signen un guió a quatre mans escrit íntegrament en català i ambientat a la Costa Brava- tenien clar que volien tractar la temàtica amb “tendresa”, acostant la sexualitat a l’essència i a la naturalitat.

Creatura és un viatge personal pel tabú que encara hi ha entorn a la sexualitat a través d’una dona

En tot moment les va moure la voluntat d’endinsar-se en un moment vital com el descobriment del propi cos durant la infància, conscients del risc d’intentar fer un “retrat de la sexualitat infantil”, en què no hi ha referents cinematogràfics. El repartiment de la pel·lícula el completen Oriol Pla, Alex Brendemühl i Clara Segura, actors que, per la directora, tenen la capacitat de generar “tendresa des del patetisme”.