Unes setmanes després que Isona Passola, presidenta de l'Acadèmia del Cinema Català, advertís al Parlament que el cinema català estava en una situació crítica, l'Acadèmia ha presentat la seva valoració sobre la situació d'aquesta indústria. L'Acadèmia ha aprofitat l'ocasió per presentar la renovació de la seva junta. Isona Passola ha assegurat que la nova junta està destinada a salvar una nova etapa "molt política", en què s'haurà de negociar molt per salvar el futur del cinema. Però, sobretot, Passola ha assegurat que cal captar nous espectadors per al cinema català, sigui a les sales d'exhibició o per altres vies, com mitjançant les plataformes digitals. Per això l'Acadèmia ha impulsat el Cicle Gaudí, per tal de portar el cinema català arreu del territori, fent-se present a les petites localitats. En aquesta edició ha assolit els 12.000 espectadors, i s'espera que en la propera edició encara creixi. A més a més ha servit per tornar a posar en marxa sales de projecció que havien tancat a algunes poblacions que ja no tenen cinema.
Desavantatges fiscals
Isona Passola ha criticat que a Espanya el cinema "sigui tractat fiscalment com un bé de luxe", i ha assegurat que això provoca greus problemes per tal de garantir la continuïtat del cinema català. Ha comparat l'IVA imperant, del 21 %, al d'altres països, on fins i tot es situa per sota del 5 %. A més a més, ha reclamat que no hi hagi ajudes al rodatge. Però, sobretot, ha criticat que la televisió no actuï com a motor de la producció cinematogràfica catalana. Ha assegurat que el fet que TV3 no aposti pel cinema català fa que la ficció cinematogràfica quedi hipotecada. Passola ha destacat que sense cadenes que precomprin els drets d'antena és molt difícil fer pel·lícules de qualitat. Les pel·lícules que es fan, amb pressupostos molt minsos, competeixen amb desavantatge amb les produccions europees que estan molt més ben dotades econòmicament. Passola, ha recordat que a tot Europa el cinema és un afer d'Estat, en què les institucions recolzen les produccions locals com una forma de donar a conèixer el seu país i crear cultura local.
Problemes de distribució
De les 68 produccions catalanes estrenades durant el 2016, 27 són documentals i tan sols 38 obres de ficció, tot i les dificultats que tenen les obres de no ficció per distribuir-se i obtenir beneficis. De fet, tot i que la recaptació global del cinema català (una mica més de 63 milions d'euros, oferts per 10.700.000 espectadors), es valora molt positivament, en realitat més de la meitat corresponen només a dues obres: Un monstre em ve a veure, amb 26 milions, i Palmeras en la nieve, amb 13. Això denota que hi ha moltes pel·lícules que no aconsegueixen rendabilitzar-se. Malgrat tot, l'Acadèmia es mostra satisfeta pels premis rebuts pel cinema catalana arreu, que demostren el reconeixement de la crítica a les produccions catalanes, i ha destacat sobretot els premis al curtmetratge Timecode i a la pel·lícula La mort de Lluís XIV, d'Albert Serra. Les dades del cinema català de gener a maig de 2017 no mostren una tendència positiva i posen de manifest un descens de públic: tan sols s'han recaptat 9 milions d'euros, amb poc més d'1,4 milions d'espectadors.
El català continua tenint problemes
Tan sols 20 de les 65 pel·lícules catalanes del 2016 es van gravar en català (un 31 %). De fet, tan sols el 0,7 % de les pel·lícules que es veuen a Catalunya són produccions gravades originàriament en català. En els rodatges continua essent majoritari l'ús de la llengua castellana (un 45 %), i l'anglès es va consolidant (un 15 % de les produccions). Però entre les pel·lícules premiades el percentatge de produccions en català és encara menor: les pel·lícules que tenen més impacte es graven, de forma molt majoritària, en castellà. Isona Passola critica que la Generalitat no tingui una política decidida de suport a les produccions realitzades en català y considera que gravar cinema en català, avui, és una missió impossible.
Nova junta
La junta de l'Acadèmia continuarà essent dirigida per Isona Passola, i manté alguns dels antics membres, però s'ha renovat molt. Queda integrada pel productor Paco Poch, l'especialista en curtmetratges Agustí Argelich, l'actriu televisiva Sílvia Quer, el guionista Eduard Solà, la directora Judith Collell, el director de fotografia Josep Maria Civil, l'actriu Maria Molins, el productor televisiu Joan Bas, el productor Edmon Roch i el director Sergi Doladé. Passola ha apuntat que les noves incorporacions tractaran d'afrontar els nous desafiaments del cinema català.
Nit del Cinema el 28 de juny
La Nit del Cinema, una de les grans festes del cinema català, se celebrarà al Poble Espanyol, el 28 de juny. Ja han confirmat la seva assistència alguns dels directors, actors, guionistes i productors catalans emblemàtics. En aquesta nit es concedirà el premi Pepón Coromina, en la seva 5ª edició, a la jove Nely Reguera, directora de María (y los demás), per haver fet una obra original, amb una mirada pròpia (la pel·lícula va guanyar un premi al Festival Iberoamericà de Miami) i va ser nominada a un Oscar.