En un món on les pantalles dominen gran part del temps lliure dels joves, la tasca de despertar el seu interès per la lectura esdevé cada cop més desafiant. 

Clara Queraltó, professora de Llengua i Literatura Catalanes i autora premiada, ofereix una visió clara sobre com abordar aquest desafiament des de l’aula.

Per a Queraltó, les lectures obligatòries a l’institut són essencials, tot i el rebuig inicial que poden generar entre els estudiants. "L’escola té l’obligació d’acostar els alumnes a textos més canònics" destacant la importància de tenir professors que actuïn com a guies per fer comprensibles aquestes obres.

L’escola té l’obligació d’acostar els alumnes a textos més canònics

A més de les lectures obligatòries, proposa treballar a l’aula amb relats breus, còmics i teatre, formats que permeten als alumnes gaudir de la lectura sense sentir-se aclaparats. Els relats breus, en particular, són molt útils perquè ofereixen una experiència de lectura completa en un format reduït, ideal per treballar les estratègies narratives de manera concentrada.

CAPTURA 2 QUERALTÓ (1)
Clara Queraltó durant el vídeo pòdcast

Queraltó també subratlla la importància de transcendir les parets de l’aula per fomentar la lectura, tant de manera física com virtual. Connectar els estudiants amb biblioteques i llibreries locals no només els allunya de veure la lectura com una simple obligació acadèmica, sinó que els permet descobrir-la com una activitat enriquidora que pot formar part de la seva vida quotidiana. Això es tradueix en accions concretes com obtenir el carnet de la biblioteca o participar en clubs de lectura.

 

A més, en un món on les pantalles són omnipresents en el temps lliure dels adolescents, la professora i escriptora no veu la tecnologia com un enemic, sinó com una aliada. La seva proposta d’integrar les noves tecnologies a l’aula, com en la creació de booktubers, permet als estudiants ressenyar llibres a través de vídeos, combinant així la seva afició per les xarxes socials amb la lectura. Aquesta activitat no només potencia l’interès pels llibres, sinó que també desenvolupa habilitats de comunicació i pensament crític, establint un pont entre el món real i el virtual.

Finalment, Queraltó destaca la importància de la implicació de les famílies en aquest procés. "Les famílies són models lectors," afirma, subratllant que els pares que llegeixen a casa tenen més possibilitats de transmetre aquest hàbit als seus fills.