El millor cinema ha retornat a Cannes amb la 74 edició d'un dels festivals més icònics del setè art. Des de dimarts de la setmana passada, dia 6, i fins aquest dissabte 17 de juliol, les novetats més interessants de l'univers del cel·luloide estan sent projectades a la ciutat de la Rivera Francesa.

En aquesta edició de 2021, el que és un dels esdeveniments cinematogràfics per excel·lència ha tingut accent català amb la presència de Libertad, l'opera prima com a directora de la guionista Clara Roquet. Inclòs dins de la Semaine de la Critique, el film de la cineasta de Vic ha recollit una llarga col·lecció d'elogis i lloances.

Un somni confinat

Ha estat un dels millors dies en la seva carrera professional però, malauradament, Clara Roquet no l'ha pogut viure en primera persona per haver-se de quedar a casa confinada. Maleït virus. Amb tot, aquest dijous passat la cineasta de Vic ha vist complert el seu somni d'estrenar Libertad a Cannes. Una història sobre el despertar de l'adolescència i sobre la distància entre classes socials amb Nora Navas i Maria Morera com a protagonistes.


Clara Roquet ha emocionat Cannes amb la projecció de Libertad, el seu debut de llarg com a directora

La cinta va rebre el vistiplau del certamen el 2020, quan no es va celebrar per la pandèmia, però la directora va preferir no estrenar-la comercialment i esperar un any per tornar a presentar-se aquest 2021. Ha tornat a ser seleccionada i inclosa dins de la programació de la Semaine de la Critique, la prestigiosa secció del festival dedicada al descobriment de joves talents que dirigeixen la seva primera o segona obra.

"Ha estat molt emocionant veure-la per primera vegada amb públic i veure-la aquí. Teníem molta expectativa i crec que s'ha complert. Després de la pandèmia, tornar també a veure un cinema ple, tornar a estar a les sales, és una meravella", explica l'actriu Nora Navas, una de les protagonistes del film.

El pes dels convencionalismes

La pel·lícula explica la història de Nora (Maria Morera), una adolescent que passa l'estiu en família a la Costa Brava. L'arribada de Libertad (Nicolle García), filla de la dona colombiana que té cura de la seva àvia amb Alzheimer, revoluciona la seva existència en un moment en què el seu entorn es veu esquerdat per aquesta malaltia i el possible divorci dels seus pares.

"Hi ha una cosa a la que pots dir que no a les generacions anteriors: la moral, els diners i la malaltia, però és molt difícil, t'has de reinventar molt perquè són lloses que es transmeten de generació en generació", assenyala Navas, que interpreta la mare de Nora.

El pes de les convencions queda patent a la cinta, on l'amistat entre les dues joves es veu dificultada pel seu lloc en les seves respectives famílies. "Nora és una adolescent i el que li arriba d'informació li arriba per la seva mare. Si la seva mare li diu 'Això és així', s'ho creurà. Per a ella, Libertad és el divertiment de l'estiu i de la seva vida, potser. La traurà de la seva bombolla i li descobrirà món ", afegeix Morera.

Candidata a tot

En el curt L’adéu (que va guanyar l’Espiga d’Or al millor curtmetratge a la SEMINCI 2016), Roquet ja explorava una temàtica similar, la de Rosana, una criada boliviana que porta tota la vida treballant per a una família rica. "Crec que no hi ha ni homenatge a aquestes dones ni crítica (a les altres). No crec que hi hagi una intenció, hi ha una realitat, que és que la posició que et toca a la vida costa trencar-la", assenyala Navas.


Libertad és una de les candidates a endur-se la Càmera d'Or de Cannes a la millor òpera prima

Libertad és el debut en el llargmetratge de Clara Roquet, que va iniciar la seva trajectòria en el món del coinema com a coguionista de pel·lícules com 10.000 km i Els dies que vindran de Carlos Marques-Marcet o Petra de Jaime Rosales. Com a directora, ha firmat els curtmetratges L'adéu (2015) i Les bones nenes (2017). Després de la bona acollida que ha tingut Libertad a Cannes no seria agosarat incloure-la en la llista de candidates a endur-se la Càmera d'Or a la millor òpera prima de tot el festival.