La crisi pel coronavirus s'ha estès com una taca d'oli en tots els àmbits de la cultura, i evidentment els museus i galeries d'art no han pogut evitar l'impacte que la pandèmia per la Covid-19 ha provocat a les nostres vides, per bé que diversos museus del nostre país han obert més que mai les portes durant aquests dies de confinament, ni que sigui amb la possibilitat de visitar-los virtualment.


Tancades les sales de tots els museus, trastocats els calendaris d'exposicions per al 2020 i ajornada la Nit dels Museus que s'havia de celebrar el mes que ve, el coronavirus ha obligat a ajornar ambicioses apostes i exposicions que s'havien de dur a terme en els mesos vinents i que ara, amb la incertesa latent que ens envolta, pengen d'un fil o estan en terra de ningú. La inestabilitat també s'ha apoderat del sector artístic, per això la majoria de centres d'art catalans fa dies que estan fent malabarismes per intentar reorganitzar els seus calendaris, una tasca complicada si tenim en compte que se solen quadrar amb mesos o anys d'antelació i, sobretot, si no oblidem que encara no se sap com ni quan acabarà el confinament.

Exposició Realismes. Museus de Sitges/ACN
Al Caixaforum de Barcelona, per exemple, van haver de tancar les portes pocs dies després que s'hagués inaugurat l'exposició Objectes de desig; surrealisme i disseny 1924-2020, una mostra amb obres de Le Corbusier, Dalí o De Chirico que ara mateix no se sap quan podran tornar a ser observades pels visitants, ja que oficialment l'exposició havia d'acabar el 7 de juny. És un cas semblant al del MACBA, que s'ha hagut de posar les piles per evitar l'anul·lació de les mostres Acció, una història provisional dels 90 i De disturbis, dols i festes, exposicions totes dues que ja figuraven a l'agenda i que de moment estan postposades fins a la incerta data de reobertura. A tocar del MACBA, al CCCB, una mostra sobre William Kentridge i una altra sobre el planeta Mart han quedat també als llimbs, ja que es tractaven totes dues de projectes en col·laboració amb institucions internacionals.

L'exposició La resistència del signe, d'Antoni Tàpies, "va aguantar només dos dies abans que haguéssim de tancar, però per sort està prevista fins el novembre i es podrà visitar quan acabi tot això", segons ha comentat per ElNacional.cat la Fundació Vila Casas. Potser no tindrà tanta sort Rotacions, de Mariano Andrés Vilella, que s'havia d'exhibir entre el 23 de febrer i el 14 de juny a l'espai que la Fundació té a Palafrugell i que ara mateix "és una incògnita més del calendari, ja que el pitjor de tot plegat és que no sabem quan tornarem a la normalitat". A la resta del país la situació no és menys caòtica, ja que la Fundació Stampfli dels Museus de Sitges ha hagut de postposar la col·lecció Obres de Pere Stampfli, nova selecció del fons de la col·lecció, el Caixaforum de Girona encara no sap quan podrà reobrir la intervenció d'Oriol Vilapuig a les Valls d'Àneu titulada Son i el Museu de Montserrat ha deixat en standby la mostra Palimpsest: allò subjacent, dedicada a l'obra d'Àlex de Fluvià.

Palau Virreina Nit Museus Robert Ramos ICUB
L'afectació de la crisi del coronavirus no només té a veure amb el desgavell de dates i el calendari convertit en un immens signe d'interrogació, però, sinó que també afecta els préstecs entre institucions, l'intercanvi i cessió d'obres entre museus i, en darrer terme, el transport d'aquestes obres, com ha passat amb les 178 obres de Dalí que han hagut de fer una autèntica odissea per retornar de Rússia a correcuita. La quarantena ha significat pèrdues que a final d'any poden significar de gairebé 1 milió d'euros pels museus i d'entre 10.000 i 50.000 euros per les galeries d'art, segons el Consorci de Galeries d'Art Contemporani.

Per cada dia de quarantena que passa es deixen de vendre entrades, de vendre productes a les botigues dels museus i de concretar visites guiades, però sobretot es deixen d'exposar obres d'artistes, l'última baula en aquest tortuós i afectat entramat per la Covid-19: i és que enclaustrar-se a casa, malgrat ser una possibilitat per augmentar la producció creativa, ha significat pels artistes –l'autèntica base de la indústria de l'art- pèrdues de fins a 500€ en només tres setmanes de confinament, segons la Unió d'Artistes Contemporanis.